Czy Seat zniknie z rynku motoryzacyjnego? Oby nie!

Od dawna wiadomo, że Seat przestał przynosić zyski. Volkswagen zaczął poważnie zastanawiać się, czy w związku z tym ta marka ma dalej racje bytu. Seat otrzymał pięć lat na wyjście z kryzysu. Czy hiszpańskiej marce już nic nie pomoże?

Obraz
Piotr Mazanek

Od dawna wiadomo, że Seat przestał przynosić zyski. Volkswagen zaczął poważnie zastanawiać się, czy w związku z tym ta marka ma dalej racje bytu. Seat otrzymał pięć lat na wyjście z kryzysu. Czy hiszpańskiej marce już nic nie pomoże?

  • To ostatnia szansa dla marki. Zakładanie innego scenariusza nie ma sensu – powiedział w wywiadzie dla serwisu Autocar James Muir, prezes Seata.

Są to bardzo ostre słowa. Jeszcze jakiś czas temu Seat był traktowany pobłażliwie i mimo marnych osiągnięć utrzymywany na rynku. Sytuacja nie mogła się jednak ciągnąć wiecznie.

W ubiegłym roku Seat odnotował niemal 9% spadek sprzedaży, a w pierwszym kwartale tego roku firma straciła ponad 100 milionów euro. Dużym problemem ekonomicznym jest także nowoczesna fabryka w Martorell, która została stworzona z myślą o produkcji 500 tysięcy aut rocznie. Tymczasem wykorzystywane jest 60% możliwości zakładu. Żeby fabryka przynosiła zyski, jej moce produkcyjne powinny być wykorzystywane w 90%.

Liczba aut produkowanych w Martorell wzrośnie w przyszłym roku, gdy zakład rozpocznie wytwarzanie Audi Q3 w liczbie około 80 tysięcy rocznie. Fabryka nie będzie przynosiła strat, jeżeli zapotrzebowanie na hiszpańskie auta wzrośnie dodatkowo o ok. 70 tys. sztuk rocznie.

Volkswagen zapowiada, że będzie próbował uratować Seata poszerzając rynki zbytu. Póki co marka rozprowadzana jest prawie wyłącznie w Europie Zachodniej. Jak wiadomo, obszar ten został dotknięty przez kryzys ekonomiczny. Ludzie kupują mniej aut prosto z salonu. Lekiem na tą tendencje ma być rozpowszechnienie sprzedaży aut Seata na inne rynki europejskie.

Mówi się także o wprowadzeniu nowych modeli. Do dzisiaj najpopularniejszym był Seat Ibiza. Sprzedaż Ibizy stanowiła 56% całości. Produkcja nowych, funkcjonalnych modeli miałaby zmienić tą złą proporcję. Trudno sobie jednak wyobrazić model Seata, który miałby podbić europejskie rynki. Volkswagen zapowiada jednak, że włoży w tą inwestycję spore pieniądze.

James Muir najprawdopodobniej ma już wizję planu ratowania firmy.

  • Nie mogę jedynie polegać na cięciu kosztów w celu przywrócenia płynności finansowej marki. To będzie trudna walka, ale wierzę w sukces – powiedział prezes Seata.

Czy zatem możemy spodziewać się odbicia od dna? Ciężko na ten temat spekulować.

Pewne jest to, że przed Seatem długa i mozolna droga. Uratowanie marki może okazać się zadaniem arcytrudnym. Ciężko czyta mi się takie wiadomości ponieważ sam jestem posiadaczem Ibizy. Nie jest to model najnowszy, bo z 2001 roku jednak darzę ten samochód wielkim szacunkiem. Miałem okazję zmienić "babcię" na nowy model prawie z salonu jednak świadomie tego nie zrobiłem. Jestem zdania, że Seat przez ostatnie kilka lat skutecznie strzelał sobie w kolana wypuszczając na rynek kolejne nieudane modele. Sztandarowym przykładem może być Toledo, które z klasycznego sedana przeistoczyło się w nadmuchanego, niedorobionego "pół-suva"

Mnie osobiście sytuacja sprzedażowa Seata nie dziwi, jednak szkoda byłoby pożegnać kolejną markę obecną na rynku motoryzacyjnym szmat czasu. Ktoś ma coś do dodania? :)

Źródło: autoblog.com

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił