Czujnik położenia wałka rozrządu: co to jest i ile kosztuje?

Czujnik położenia wałka rozrządu to jeden z elementów odpowiadających za właściwą pracę jednostki napędowej. Za jego sprawą możliwe jest dokładne określenie pozycji rozrządu.

Rozrząd, wałki rozrząduRozrząd, wałki rozrządu
Źródło zdjęć: © Cherdchanok Treevanchai / Getty Images
Maciej Gis

Zadaniem czujnika, współpracującego z sensorem wału korbowego, jest precyzyjne określenie pozycji krzywek sterujących zaworami pierwszego cylindra w stosunku do położenia wału korbowego. Dzięki temu komputer sterujący wylicza m.in. właściwy moment wtrysku paliwa (w przypadku wtrysku sekwencyjnego), steruje zaworem elektromagnetycznym (w układach wtryskowych z pompowtryskiwaczami) oraz zapobiega tzw. spalaniu stukowemu. Z czujnika wałka rozrządu może także pochodzić sygnał informujący komputer pojazdu, o tym czy silnik jest uruchomiony.

Sensor położenia wałka rozrządu pracuje zgodnie z zasadą efektu Halla – weryfikuje on położenie wieńca koła zębatego umieszczonego na wałku rozrządu poprzez zmianę napięcia wywołaną obrotem koła (a dokładniej wywołaną przez to zmianę pola magnetycznego). Zmiana napięcia w przetworniku Halla (umieszczonego w głowicy czujnika) przetwarzana jest na konkretne dane, przekazywane i analizowane przez sterownik silnika.

Czujnik położenia wałka rozrządu - usterki

Typowym przykładem usterki czujnika położenia wałka rozrządu jest praca modułu sterującego silnika w trybie awaryjnymcheck engine i zapis kodu błędu w rejestrze modułu. Powodem awarii może być uszkodzenie mechaniczne, zwarcie wewnętrzne, uszkodzenie przewodu pod napięciem lub uszkodzenie koła sygnałowego.

Defekt czujnika powoduje niestabilną pracę jednostki napędowej. Może być również przyczyną unieruchomienia pojazdu.

Czujnik położenia wałka rozrządu - naprawa, cena

Naprawa polega na odłączeniu wtyczki elektrycznej i śrub mocujących czujnik do korpusu silnika, następnie zamontowaniu nowego elementu i ponownym podłączeniu do instalacji elektrycznej. Po zastąpieniu niesprawnego sensora należy podłączyć skaner diagnostyczny w celu wykasowania zapamiętanego błędu. Koszt fabrycznie nowego czujnika – trzeba pamiętać, że jest to element nienaprawialny – wynosi od ok. 50 do 500 zł, w zależności od producenta, modelu i wersji silnikowej auta.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy