Czeski film Tatry [geneza motoryzacji]

Tatra najczęściej kojarzy się z luksusowymi autami tworzonymi w latach 30. XX w., gdy firmą kierował inżynier Hans Ledwinka. Ówczesne limuzyny serii 77 i 87 stanowiły pod wieloma względami wyznacznik rozwoju motoryzacji. Już wtedy umieszczano w tych samochodach  silnik typu V8. Kto wie, jak potoczyłaby się historia tej marki, gdyby nie II wojna światowa i późniejszy komunistyczny reżim.

Tatra 87Tatra 87
Piotr Wielgus

Fabryka samochodowa Tatra została założona w 1919 roku w czeskiej miejscowości Koprivnice. Oprócz ciężkich pojazdów użytkowych produkowała także auta osobowe, które zdobyły bardzo dużą popularność nie tylko u naszych południowych sąsiadów. Samochodem, który ukierunkował Tatrę i wyniósł na sam szczyt, był skonstruowany w 1923 roku przez Hansa Ledvinkę model Tatra 11 i jego późniejsze wcielenia. Wygląd auta i odważne rozwiązania techniczne przykuwały uwagę. Zbudowano je na ramie rurowej z podłużnicą centralną, miało oś wahliwą i niezależne zawieszenie kół.

Tatra 11
Tatra 11

Sukces Tatry 11 sprawił, że jej techniczne rozwiązania zastosowano także w kolejnych modelach czechosłowackiego producenta. Dotyczy to zarówno modelu 77, jak i 87. Auta rozpędzały się do 140 km/h. Były szalenie wygodne. Upodobali je sobie stacjonujący w Czechosłowacji żołnierze armii niemieckiej, szczególnie model 87. Złośliwi twierdzili, że to tajna czechosłowacka broń antyniemiecka. A to dlatego, że Niemcy bardzo często powodowali Tatrami wypadki, w których ponosili śmierć na miejscu. Przyczyną była oczywiście nadmierna prędkość.

Tatra 77
Tatra 77

Na bazie modelu 87 została zbudowana mniejsza Tatra 97. Trudno nie zauważyć w tym samochodzie podobieństwa do niemieckiego KdF-Wagen, czyli późniejszego Garbusa. Tę bliskość wyjaśnił później konstruktor "Garbusa", Ferdinand Porsche, tłumacząc, że "patrzył Ledwince przez ramię". Proces, jaki Ledwinka wytoczył Porsche, został unieważniony decyzją Hitlera po aneksji Czechosłowacji w 1939, a produkcja T97 została z jego rozkazu natychmiast wstrzymana.

Tatra 97
Tatra 97

W czasach powojennych autem, które miało przywrócić dawną świetność marki Tatra, był model 603 z 1955 roku. Samochód ten, wzorowany na limuzynach przedwojennych zarówno konstrukcyjnie, jak i wizualnie, uznawany był za najdoskonalszy produkt motoryzacyjny państw komunistycznych i dostępny jedynie dla partyjnej elity. Również jego bezpośredni następca - 613 z roku 1968 (karoseria na podstawie projektu włoskiego biura Vignale) - osiągnął podobny status. W latach 1995-1999 wyprodukowano w dwóch seriach luksusowy model Tatra 700, jednak nie był w stanie sprostać konkurencji zagranicznych pojazdów i rosnącej w siłę Skodzie.

Tatra 613
Tatra 613
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa