Czechy nie chcą kar za emisję. "Rzeczywistość różni się od oczekiwań UE"

Czechy, razem z Włochami, chcą połączyć siły i rozwiązać problem kar, na jakie niedługo będą narażeni europejscy producenci. W tle jest też kwestia ponownego przyjrzenia się zakazowi sprzedaży aut z silnikami spalinowymi.

Produkcja modelu KamiqProdukcja modelu Kamiq
Źródło zdjęć: © WP Autokult | René Fluger
Mateusz Lubczański

Przypomnijmy: od 1 stycznia 2025 roku producenci będą musieli płacić 95 euro kary za każde sprzedane auto, jeśli średnia emisja dwutlenku węgla w gamie przekroczy 94 g/km. Dotychczas było to 116 g/km. By nie płacić kar, trzeba będzie sprzedawać więcej hybryd plug-in (palących mało "na papierze") lub elektryków (które ostatnio jakoś nie sprzedają się najlepiej, chociażby ze względu na cenę i infrastrukturę ładowania).

Taka sytuacja jest nie do przyjęcia dla Czech. Minister transportu, Martin Kupka powiedział, że producenci mają problemy z zejściem do wymaganego limitu. – Nie mogą tego zrobić, ponieważ zainteresowanie elektrykami spada w całej Europie – podkreślił Kupka w niedzielnym wystąpieniu w CNN.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Škoda Elroq to pierwszy kompaktowy elektryk marki. Cena zapowiada się atrakcyjnie

- Rzeczywistość różni się od oczekiwań UE. Jeśli [przepisy – dop. red.] nie zostaną zmienione, europejscy producenci zapłacą duże kary i stracą konkurencyjność – podsumował Petr Fiala, premier czeskiego rządu.

Czechy zaprezentują swoje stanowisko razem z Włochami, podczas szczytu w Budapeszcie. Kraje są również za wcześniejszą oceną zakazu sprzedaży aut z silnikami spalinowymi od 2035 roku. Miała ona mieć miejsce w 2026 roku, ale tragiczna sytuacja europejskiej branży motoryzacyjnej najprawdopodobniej zmusi Unię do szybszego działania.

Przemysł motoryzacyjny w Czechach generuje 9 procent produktu krajowego brutto. Kraj liczy prawie 11 milionów mieszkańców, ale wyprodukował 1,4 mln pojazdów w 2023 roku.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach