Czechy chcą być liderem w autonomicznej jeździe. Niebawem zalegalizują poziom 3
Czechy stały się drugim po Niemczech krajem, który chce zalegalizować korzystanie z autonomicznej jazdy poziomu 3. Co to właściwie oznacza?
Nowe przepisy, które będą obowiązywać w Czechach, mają wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Po tym terminie autonomiczna jazda na poziomie 3 stanie się tam w pełni legalna. Poziom 3 oznacza możliwość oderwania rąk od kierownicy i brak konieczności ciągłego obserwowania drogi. Kierowca wciąż jest jednak potrzebny, by przejąć kontrolę, gdy zajdzie taka konieczność.
Samochody wyposażone w technologie umożliwiające taką jazdę będą mogły być używane na czeskich drogach w warunkach określonych przez producentów - podobnie jak w Niemczech.
Oprócz Niemiec, samochody poziomu 3 mogą poruszać się w Kalifornii i Nevadzie. Ponadto Honda wdrożyła ograniczoną liczbę pojazdów poziomu 3 w Japonii.
Mercedes-Benz był pierwszym producentem samochodów, który zaoferował możliwość korzystania z poziomu 3 w Europie w 2022 r. dzięki systemowi Drive Pilot, który jest opcją w modelach klasy S i EQS. BMW w 2023 r. ogłosiło swój system Personal Pilot Level 3 dla modeli serii 7. System Mercedesa może działać z prędkością do 95 km/h (59 mph), podczas gdy BMW jest ograniczony do 60 km/h.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tesla model 3 HL- a Elon znowu swoje
Kluczową kwestią w przypadku autonomii poziomu 3 jest to, że producenci ponoszą odpowiedzialność za roszczenia wynikające z wypadku spowodowanego pod kontrolą systemów. Niektórzy producenci samochodów, w tym Renault, powiedzieli, że pominą poziom 3 w przypadku samochodów osobowych, powołując się na złożoność i koszty.
Producenci samochodów, którzy niedawno ogłosili systemy poziomu 3, to m.in. Stellantis, który w styczniu powiedział, że jego opcja AutoDrive jest "gotowa do wdrożenia", nie podając szczegółów dotyczących modeli ani regionów.
Volkswagen Group powiedział, że współpracuje z Mobileye nad technologią poziomu 3, a dyrektor Mobileye powiedział, że Audi planuje wprowadzenie swojego systemu Chauffeur na rynek w 2027 roku. Oczekuje się, że wielu chińskich producentów samochodów, w tym BYD, Zeekr, Xpeng, Li Auto i Nio, wprowadzi systemy poziomu 3 w Chinach jeszcze w tym roku.
Co ciekawe, w Europie to właśnie Czechy chcą stać się liderem autonomicznej mobilności. Ministerstwo Transportu, Czeskie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego (znane jako AutoSAP) i Stowarzyszenie Importerów Samochodów podpisały 19 czerwca protokół ustaleń w celu ukierunkowania rozwoju pojazdów autonomicznych w kraju.
"Uważam autonomiczną mobilność i jej rozwój w Republice Czeskiej za fundamentalną szansę dla czeskiego przemysłu motoryzacyjnego" — powiedział minister transportu Martin Kupka w komunikacie prasowym tego dnia. Kupka powiedział również, że samochody autonomiczne zmniejszą liczbę wypadków spowodowanych błędem ludzkim, które stanowią 60 procent wszystkich wypadków w kraju.