Cupra Formentor VZ5 wchodzi na rynek z pięcioma cylindrami. Dzisiaj jednak takie też robią

Dzisiaj takich aut podobno już "nie robią". A jednak Cupra robi. Na rynek wprowadza nową odmianę Formentora, która dla odmiany nie jest wyposażona w "ekscytującą" hybrydę ani "wydajny" napęd elektryczny, a benzynowe 2.5 TSI. Haczyk oczywiście jest, ale i tak widać, że ta nowa marka może jeszcze odnaleźć swój własny charakter (i sens istnienia).

Cupra Formentor VZ5 (2021)Cupra Formentor VZ5 (2021)
Źródło zdjęć: © fot. Cupra
Mateusz Żuchowski

Cupra to w końcu jedna z tych marek, przy których najczęściej pojawia się pytanie "dlaczego?". Dlaczego została wydzielona z Seata, w którym zupełnie dobrze spełniała się przy tworzeniu najszybszych odmianach aut tej marki? Dlaczego teraz robi nie tylko szybkie, ale i zupełnie zwyczajne odmiany nowych modeli? Dlaczego w ogóle ma kogoś obchodzić?

Na te pytania po części odpowiedział już debiut ciekawego i dobrze przyjętego modelu Formentor, który również w naszym teście został wysoko oceniony. Teraz, na okoliczność trzeciej rocznicy powstania tej marki, pojawia się jeszcze wersja tego modelu, która może zjednać Cuprze wielu nowych fanów.

Cupra Formentor VZ5 (2021)
Cupra Formentor VZ5 (2021) © fot. Cupra

Chodzi o wersję Formentor VZ5. Pod tym oznaczeniem kryje się pięciocylindrowy silnik 2.5 TFSI. Modele Cupry powstają z gotowych podzespołów Grupy Volkswagen, więc i ten silnik naturalnie został zapożyczony od kogoś innego. W tym przypadku to bardzo wysoko ceniona i wyjątkowa konstrukcja Audi. To godny odnotowania ruch, bo do tej pory niemiecka marka zazdrośnie strzegła tego silnika i nie wypuszczała go poza swoje modele.

Osiągi jednostki przejętej w tym wypadku z Audi RS Q3 zostały w hiszpańskim odpowiedniku nieznacznie ograniczone (moc spadła o 10 KM do 390 KM), ale i tak topowa odmiana Formentora jest piekielnie szybkim crossoverem. Jako że występuje wyłącznie w połączeniu z dwusprzęgłową skrzynią DSG o siedmiu przełożeniach i napędem na cztery koła, sprint do 100 km/h zajmuje jej tylko 4,2 s. To nawet 0,3 s szybciej od RS Q3. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h.

Cupra Formentor VZ5 (2021)
Cupra Formentor VZ5 (2021) © fot. Cupra

Wiele wskazuje na to, że Formentor VZ5 będzie dobrze jeździł nie tylko na wprost. Jego wyposażenie obejmie również sześciotłoczkowe hamulce Akebono i adaptacyjne zawieszenie, obniżone o 10 mm wobec pozostałych wersji modelu.

W stosunku do nich VZ5 wyróżni się również odmiennym projektem maski, prezentowanym lakierem Taiga Grey oraz poszerzonymi nadkolami, które kryją nowe obręcze kół o średnicy 20 cali. Z tyłu charakter wersji budują cztery końcówki układu wydechowego, które według zapewnień producenta zapewnią emocjonujące doznania dźwiękowe bez żadnego komputerowego oszukiwania.

Cupra Formentor VZ5 (2021)
Cupra Formentor VZ5 (2021) © fot. Cupra

Dla pełnego doświadczenia sportowego crossovera Hiszpanie dorzucili jeszcze nowe fotele kubełkowe obszyte skórą i nowym wykończeniem kierownicy. Standardowe wyposażenie obejmie również znany z innych wersji duży, dwunastocalowy ekran oraz adaptacyjny tempomat.

Cenę tak bogato wyposażonego modelu poznamy zapewne bliżej rynkowego debiutu, który ma nastąpić w czwartym kwartale tego roku. Siłą rzeczy będzie ona zauważalnie wyższa niż Cupry Formentor VZ z czterocylindrowym silnikiem o mocy 310 KM, która jest dostępna na polskim rynku od 194 500 zł.

Cupra Formentor VZ5 (2021)
Cupra Formentor VZ5 (2021) © fot. Cupra

Jest jeszcze ten haczyk, o którym pisałem na początku. Produkcja tego ciekawego modelu będzie limitowana do 7000 egzemplarzy. Uczciwie trzeba jednak przyznać, że w przypadku tak niszowej wersji to nadal duża liczba. Niezależnie od tego, ile sztuk Formentora VZ5 pojawi się na drogach, warto zauważyć, że Cupra znajduje pomysł na siebie i z pomocą takich modeli może się wyróżnić na rynku i odegrać na nim jakąś rolę.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej