Coraz drożej w Strefie Płatnego Parkowania. Kolejne miasta podnoszą opłaty za brak biletu

Po tym jak Sejm zmienił przepisy i o wysokości kary za nieprzestrzeganie przepisów strefy płatnego parkowania mogą decydować samorządy, w wielu polskich miastach podniesiono mandaty za te wykroczenia. W Poznaniu za brak biletu niebawem zapłacimy więcej, natomiast Warszawa dopiero rozważa zmiany.

Warszawa jest jednym z ostatnich większych miast, w którym opłata za brak biletu w Strefie Płatnego Parkowania wynosi 50 złWarszawa jest jednym z ostatnich większych miast, w którym opłata za brak biletu w Strefie Płatnego Parkowania wynosi 50 zł
Źródło zdjęć: © fot. Eastnews/Adam Burakowski/REPORTER
Filip Buliński

Do niedawna, zgodnie z prawem, opłata za niewykupienie biletu w strefie płatnego parkowania lub przekroczenie czasu, zwana prawnie opłatą dodatkową, wynosiła 50 zł. Nie jest to dużo, szczególnie że za cały dzień przyjdzie nam zapłacić, w zależności od miasta, od nieco ponad 20 do niespełna 40 zł. W Warszawie kwota ta wynosi niecałe 32 zł, czyli tylko 18 zł mniej niż sam mandat. Według statystyk Zarządu Dróg Miejskich sprzed roku, w samej stolicy wystawiono 335 tys. zaświadczeń o opłacie dodatkowej.

Wielu kierowców właśnie z powodu zbyt niskiej kary w ogóle nie wykupuje biletu, bo zwyczajnie im się to nie kalkuluje. Inni tłumaczą się z kolei, że wiedzą że kontrolerzy chodzą w danym miejscu o określonej porze, więc nie boją się kontroli w późniejszych godzinach.

Po zmianach o wysokości opłaty dodatkowej decyduje ustawodawca. Kara może wynieść maksymalnie 10 proc. minimalnego wynagrodzenia, czyli na chwilę obecną nie więcej niż 225 zł. Wśród miast, które zdecydowały się na taki ruch jest już m.in. Łódź, Gdańsk, Kraków czy Wrocław, gdzie opłata dodatkowa wynosi od 100 do 200 zł, w zależności od tego, jak długo będziemy zwlekać z zapłatą.

Kara w wysokości 50 zł nie zachęcała do uiszczania opłaty za parkowanie
Kara w wysokości 50 zł nie zachęcała do uiszczania opłaty za parkowanie © fot. autokult.pl

Jak informuje TVN24 prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak w podniesieniu opłaty dodatkowej władze miasta widzą szansę m.in. na zwiększenie rotacji pojazdów parkujących w strefie oraz zmniejszenie różnicy między karą za brak biletu w Strefie Płatnego Parkowania i w komunikacji miejskiej.

  • Strefa powinna mieć napełnienie w wysokości maksymalnie 70 procent. Jeśli dochodzi do sytuacji, że jest 100 procent napełnienia, to skutek jest taki, że samochody krążą w poszukiwaniu miejsca, które się zwolni. Chcemy, by osoby, które nie potrafią w odpowiednim czasie zwolnić miejsca dla innych, poczuły, że kary są bardziej bolesne. By ludzie korzystali z tej strefy tak, jak powinno się z niej korzystać - tłumaczy prezydent Poznania.

Można się spodziewać, że niedługo również i władze Warszawy zdecydują o podniesieniu wysokości opłaty dodatkowej. Co więcej, mogą oni także utworzyć tzw. śródmiejską strefę płatnego parkowania. Wiązałoby się to z podniesieniem opłaty za parkowanie, nawet do 9,45 zł za pierwszą godzinę. Na chwilę obecną stawka ta wynosi 3 zł za pierwszą, 3,6 za drugą, 4,2 za trzecią i za każdą kolejną godzinę – 3 zł.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić