Co zrobić ze starymi akumulatorami z elektryków? Nissan ma na to sposób

Nissan Leaf – jeden z najpopularniejszych samochodów elektrycznych świata – jest oferowany niemal od 8 lat. To oznacza, że ogniwa pierwszych egzemplarzy zaczynają wykazywać ślady zużycia. Co producent zamierza zrobić ze starymi akumulatorami?

Nissan Leaf - nie grzeszy urodą, ale spopularyzował samochody elektryczne dla luduNissan Leaf - nie grzeszy urodą, ale spopularyzował samochody elektryczne dla ludu
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Mateusz Lubczański

Akumulatory litowo-jonowe, choć powszechne i ciągle rozwijane, nadal nie są idealnym rozwiązaniem dla samochodów elektrycznych. Nie tylko wykorzystują rzadkie pierwiastki jak lit czy kobalt, ale też ich możliwości zależą od temperatury i wieku. Intensywnie eksploatowane układy w Nissanach zaczynają wykazywać pierwsze ślady zużycia. Z tym fantem trzeba coś zrobić, skoro od wprowadzenia Leafa na rynek sprzedano już 300 tys. egzemplarzy.

Japoński producent gwarantuje, że akumulatory utrzymają przynajmniej 66 proc. wydajności po 160 tys. km lub 96 miesiącach użytkowania. Pierwsze badania wskazują na utratę 20 proc. wydajności po 5 latach w przypadku mniejszych i starszych ogniw. Nowsze układy o pojemności 30 kWh tracą nieco więcej. Dla porównania, rozwiązania wykorzystane w Tesli (Model S i X) tracą zaledwie 10 proc przy większych przebiegach.

Obraz
© mat. prasowe

Niezależnie jednak od marki, problem będzie narastał. Dlatego też Nissan przygotował możliwość wymiany ogniw na zregenerowane układy. Akumulatory o pojemności 24 kWh można otrzymać w cenie od 3650 dol. Później w ofercie znajdą się fabrycznie nowe ogniwa – w przypadku pojemności 40 kWh mowa o cenie sięgającej nawet 10 tys. dol.

THE REBORN LIGHT 生まれ変わっても、人のために。 #TheRebornLight

Co stanie się ze starymi elementami? Nissan podłączy je do baterii słonecznych i wykorzysta do zasilania latarni, które nie są podpięte do sieci energetycznej. Projekt na razie zostanie uruchomiony w japońskim mieście Namie, które 2011 roku musiało zmierzyć się z trzęsieniem ziemi i tsunami. Inni producenci planują wykorzystanie ogniw w formie domowych magazynów energii ładowanych przez panele słoneczne czy energię wiatrową.

Wybrane dla Ciebie

Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik