Co to są zwolnice i po co się je stosuje?

Zwolnica to dodatkowa przekładnia zębata stosowana przy kołach napędzanych w celu zwiększenia przełożenia końcowego bez zwiększania rozmiarów i wytrzymałości innych elementów układu napędowego. Umożliwiają budowę mostów portalowych zwiększających prześwit poprzeczny.

Zwolnica stosowana w Mercedesie G 63 AMG 6x6Zwolnica stosowana w Mercedesie G 63 AMG 6x6
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Mercedes
Marcin Łobodziński

Zwolnice stosuje się najczęściej w pojazdach użytkowych takich jak traktory, pojazdy budowlane, ciężarówki oraz pojazdy terenowe. Mają na celu zwiększenie przełożenia końcowego bez zwiększania rozmiaru innych mechanizmów, takich jak osiowy mechanizm różnicowy, skrzynia biegów czy skrzynia rozdzielcza.

Zwolnice pozytywnie wpływają na wytrzymałość innych przekładni, szczególnie osiowych dyferencjałów przy nieznacznym wzroście masy pojazdu.

Klasyczny most portalowy w samochodzie Unimog
Klasyczny most portalowy w samochodzie Unimog © fot. mat. prasowe/Daimler

Nie zawsze zwolnice stosuje się w celu modyfikacji przełożeń, ale na przykład w celu podniesienia lub obniżenia prześwitu w sztywnym moście napędowym. Przykładami samochodów seryjnych ze zwolnicami zwiększającymi prześwit jest Hummer H1 czy ciężarówka terenowa Unimog.

Zwolnice zastosował również Mercedes w modelu G 63 AMG 6x6 czy podobnym do niego G 500 4x42. W świecie samochodów terenowych znane są również specjalne, wojskowe wersje UAZ-ów z mostami portalowymi zwanymi afganami.

Warto jednak dodać, że idea mostów portalowych to również obniżenie prześwitu poprzecznego. Takie same, lecz odwrócone mosty stosuje się w autobusach niskopodłogowych. Zwolnice są stosowane niemal zawsze w traktorach, ale nie zawsze mają na celu powiększenie prześwitu.

Mercedes G 63 AMG 6x6
Mercedes G 63 AMG 6x6 © fot. mat. prasowe/Mercedes

Najczęściej spotykane konstrukcje zwolnic to:

  • przekładnia obiegowa umieszczona w piastach kół – zwarta konstrukcja, brak zmiany prześwitu pod obudową mostu;
  • przekładnia walcowa o uzębieniu zewnętrznym lub rzadziej wewnętrznym – umieszczona w oddzielnej obudowie, zwiększa prześwit pod obudową mostu;
  • zwolnica różnicowa umieszczona w piastach kół – konstrukcja przekładni przypomina mechanizm różnicowy, nie zwiększa prześwitu pod obudową mostu.

Warto na koniec zaznaczyć, że zwolnice używane są nie tylko w pojazdach ze sztywnymi mostami napędowymi. Przykładem samochodu, który korzysta ze zwolnic i niezależnego zawieszenia kół jest Hummer H1. Zastosowano w nim klasyczne zwolnice z przekładnią walcową o uzębieniu zewnętrznym.

Zwolnice można kupić jako oddzielne elementy w formie akcesoriów terenowych. Stosuje się je w celu udoskonalenia samochodów terenowych startujących w trudnych rajdach przeprawowych.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów