WAŻNE
TERAZ

Bartosz Zmarzlik szósty raz mistrzem świata

Co to jest silnik wolnossący?

Silnik wolnossący to typ motoru spalinowego, niewyposażonego w doładowanie, zasilanego w powietrze wyłącznie dzięki różnicy ciśnienia między komorą spalania w suwie ssania a ciśnieniem atmosferycznym w otoczeniu.

5,2-litrowy wolnossący silnik V8 Forda montowany w Shelby GT350 i GT350R. Jest to najmocniejsza jednostka wolnossąca w historii tego producenta - rozwija 533 KM bez doładowania5,2-litrowy wolnossący silnik V8 Forda montowany w Shelby GT350 i GT350R. Jest to najmocniejsza jednostka wolnossąca w historii tego producenta - rozwija 533 KM bez doładowania
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Ford
Mariusz Zmysłowski

Silniki wolnossące określa się także potocznie mianem atmosferycznych. Można też spotkać się ze skrótowym określeniem N/A, które pochodzi od angielskiego naturally aspirated.

W silnikach spalinowych podczas napełniania komory spalania, zasysane jest z otoczenia powietrze, które z paliwem tworzy mieszankę paliwowo-powietrzną. W jednostkach doładowanych proces ten wspomagany jest przez sprężarkę, która wprowadza gaz pod ciśnieniem większym od tego, które panuje w otoczeniu.

Silniki wolnossące nie są wyposażone w tego typu rozwiązanie, przez co do komory spalania trafia dawka powietrza, która została pobrana przez motor w wyniku zmniejszenia ciśnienia wewnątrz jednostki.

Silniki wolnossące występują zarówno w wariancie wysokoprężnym, czyli w dieslach, jak i w odmianie o zapłonie iskrowym, czyli w jednostkach benzynowych. Współcześnie w samochodach produkowanych seryjnie nie stosuje się już jednak typu ZS bez doładowania. W sprzedaży silniki wolnossące oferowane są już jedynie w wersji benzynowej.

By zwiększyć moc silnika spalinowego, zaczęto stosować wspomniane już doładowanie, w formie turbosprężarek oraz sprężarek napędzanych mechanicznie przez jednostkę. Dzięki temu silnik spalinowy otrzymuje znacznie większą objętość powietrza w jednostce czasu, niż w sytuacji, w której pobiera ją ona w suwie ssania.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił