Co to jest nadsterowność i podsterowność?

Nadsterowność i podsterowność są właściwościami pojazdu, widocznymi podczas jazdy po łuku, przejawiającymi się tendencją do zmiany średnicy okręgu, po którym się on porusza, względem tego, po którym poruszać się powinien zgodnie z kątem skrętu kierownicy.

BMW M2 - samochód typowo nadsterownyBMW M2 - samochód typowo nadsterowny
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/BMW
Mariusz Zmysłowski

Nadsterowność

Nadsterowność polega na zmniejszaniu średnicy okręgu, po którym porusza się pojazd w trakcie jazdy po łuku. Wynika ona z poślizgu kół tylnej osi, który z kolei może wynikać z rozkładu mas w pojeździe oraz nadmiernej mocy, dostarczonej w danym momencie na koła.

Przenoszą się one na zewnętrzną część łuku, a co za tym idzie, samochód obraca się wokół osi pionowej i kieruje się przodem do strony wewnętrznej.

Tendencję do nadsterowności mają przede wszystkim pojazdy z napędem na tylną oś. Poślizg nadsterowny może się jednak pojawić także w pozostałych typach napędów.

Podsterowność

Podsterowność polega na powiększaniu średnicy okręgu, po którym porusza się pojazd w trakcie jazdy po łuku. Wynika ona z poślizgu kół na przedniej osi, który może być efektem rozkładu mas pojazdu z wyraźnym przeniesieniem na front oraz z chwilowego dostarczenia zbyt dużej mocy na koła przednie.

W związku z tym następuje wyniesienie pojazdu do zewnętrznej strony łuku, po którym powinien on jechać. W skrajnych przypadkach może on nawet poruszać się po linii zbliżonej do prostej.

Tendencje do podsterowności mają samochody z napędem na przednią oś, z silnikiem umieszczonym z przodu. Poślizg podsterowny może się jednak pojawić także w pozostałych typach napędów w określonych okolicznościach.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa