WAŻNE
TERAZ

Bartosz Zmarzlik szósty raz mistrzem świata

Co oznacza kolor spalin w dieslu?

Czarny, niebieski i biały dym wydobywający się z rury wydechowej diesla to powód do niepokoju, choć nie zawsze.

Stale wydobywający się dym z rury wydechowej może oznaczać kłopotyStale wydobywający się dym z rury wydechowej może oznaczać kłopoty
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Marcin Łobodziński

Czarny dym w dieslu

Czarny dym to niemal wizytówka diesli, ale obecnie motory nie mają prawa tak "kopcić". Nowoczesny diesel może wyrzucić z wydechu czarny dym tylko przez chwilę podczas rozruchu silnika, gdy ten zacznie pracować. Jeżeli pojawia się w jakiejkolwiek innej sytuacji, oznacza to, że w silniku jest dużo sadzy. Przyczyną wypuszczania czarnego dymu mogą być:

  • usterka układu EGR (najczęściej samego zaworu),
  • usterka w układzie dolotowym,
  • zanieczyszczony filtr powietrza,
  • zużyty układ wtryskowy,
  • zużyta turbosprężarka.

W samochodzie z filtrem cząstek stałych nie ma mowy o jakimkolwiek czarnym dymie, ponieważ sadza zostaje wyłapana przez filtr. Niestety na drogach wiele aut wyposażonych fabrycznie w DPF jest już tego urządzenia pozbawionych.

Niebieski dym w dieslu

Dym w kolorze niebieskim do niemal na 100 proc. spaliny, które mają w sobie cząsteczki oleju silnikowego. Niebieskie kopcenie to najczęściej oznaka:

  • zużytych pierścieni tłokowych,
  • nieszczelności turbosprężarki,
  • zużytych uszczelniaczy zaworowych,
  • zasysania oleju przez odmę.

Na niebiesko kopcą tylko samochody, których silnik nadaje się do remontu lub jest już całkowicie wyeksploatowany.

Biały dym w dieslu

Biały kolor spalin ma prawo pojawić się we wczesnej fazie rozgrzewania silnika – to nic groźnego. W układzie wydechowym pozostaje spora ilość wody, która zamienia się w parę i zmienia spaliny w biały dym. Oczywiście bez przesady, jego ilości muszą być niewielkie, chyba że jest siarczysty mróz.

Tymczasem ciepły silnik nie może dymić na biało. Jeżeli dymi, to przyczyną jest na 100 proc. uszkodzona uszczelka pod głowicą albo sama głowica lub blok, co skutkuje przedostaniem się płynu chłodzącego do komory spalania.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił