WAŻNE
TERAZ

Upadł rząd we Francji. Nie uzyskał wotum zaufania

Co gra w klimatyzacji? Dziwne odgłosy, które powinny was niepokoić

Klimatyzacja to jedno z najgłośniejszych urządzeń w samochodzie, zaraz po silniku. Ciągłe stukanie, terkotanie, syczenie nie zawsze są naturalnymi odgłosami. Które z nich powinny was niepokoić? Poznajcie ich przyczyny.

Gdy pojawi się usterka w klimatyzacji, często jej pierwszą zapowiedzią są niepokojące dźwięki.Gdy pojawi się usterka w klimatyzacji, często jej pierwszą zapowiedzią są niepokojące dźwięki.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Oczywiście diagnoza układu klimatyzacji nie polega na wsłuchiwaniu się w dźwięki jakie wydaje, ale jeżeli któryś z nich cię niepokoi, to możesz z pewnym prawdopodobieństwem określić jego przyczynę. Jeśli zrobisz to w odpowiednim czasie, możesz uniknąć kosztowniejszej awarii.

Awaria klimatyzacji zwykle kojarzy się z brakiem chłodzenia. To duży błąd. Niejeden kierowca w ostatnich dniach doświadczył, że nawet sprawna klimatyzacja może w wysokich temperaturach czasami nie być na tyle wydajna, by zapewnić chłodny powiew z kratek wentylacji. Zwłaszcza, gdy samochód stoi w korku.

To, że klimatyzacja czasami nie chłodzi w upalne dni, nie oznacza jeszcze usterki.
To, że klimatyzacja czasami nie chłodzi w upalne dni, nie oznacza jeszcze usterki. © fot. Marcin Łobodziński

Zupełnie naturalnym dla układu klimatyzacji dźwiękiem jest pojedyncze stuknięcie, które poprzedza włączenie sprężarki. Pochodzi ono ze sprzęgiełka kompresora. To, co powinno was niepokoić to zwiększenie się częstotliwości tych stuków, co oznacza bezskuteczne włączanie klimatyzacji – prawdopodobnie brak czynnika.

Gorzej, gdy po włączeniu się kompresora zaczyna on głośno buczeć lub terkotać. To już na pewno zwiastuje usterkę, prawdopodobnie tego właśnie urządzenia. Tu należy reagować, ponieważ niezniszczony, ale zużyty kompresor można zregenerować.

Gdy jednak dojdzie do zatrzymania koła kompresora, może nastąpić zerwanie paska wieloklinowego, a to z kolei doprowadzi do pewnych zniszczeń w komorze silnika. Jeżeli ten sam pasek napędza również alternator, daleko już nie zajedziecie.

Warto wyłączyć wówczas układ klimatyzacji naciskając przycisk A/C lub A/C off. Jeżeli po tym nadal słychać podobne dźwięki, możecie podejrzewać zużycie łożyska koła pasowego.

Jego wymiana nie będzie już tak droga jak całego kompresora, ale nie można z tym zwlekać. Usterka może także dotyczyć innego z kół pasowych, na przykład napinacza czy koła przy alternatorze.

Kompresor klimatyzacji - gdy się zepsuje, czeka was wydatek od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych.
Kompresor klimatyzacji - gdy się zepsuje, czeka was wydatek od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. © fot. Marcin Łobodziński

Dość typowym, choć wcale nie naturalnym dźwiękiem po włączeniu klimatyzacji jest pisk. Trwa zwykle chwilę, ale może się zdarzyć, że także dłuższy czas. Oznacza to, że ślizga się pasek wieloklinowy. Może być po prostu zbyt luźny lub któreś z urządzeń stawia zbyt wysoki opór. Możliwe, że będzie to kompresor klimatyzacji.

To tyle, jeśli chodzi o sam napęd. Układ może także syczeć, co wbrew pozorom nie oznacza wycieku, ale zbyt niski poziom czynnika. To z kolei wcale nie musi oznaczać, że układ jest nieszczelny. Z roku na rok czynnika ubywa zupełnie naturalnie i po kilku latach może być go już zbyt mało.

Przerywane syczenie lub posapywanie może być oznaką zbyt wysokiego poziomu oleju w układzie klimatyzacji. Wówczas zawór upustowy nie pracuje w optymalnych warunkach i wydaje takie właśnie dźwięki.

Syczenie różnego rodzaju najczęściej świadczy ogólnie o niskiej sprawności układu. Dlatego dość zaskakujące może być to, że już w 5-letnich samochodach może się ono pojawić. Dlaczego?

Otóż współczesne chłodnice klimatyzacji są bardzo delikatne, a często nieosłonięte przed obiektami z zewnątrz. Drobne kamyczki, duże owady czy masa pyłu, jakie trafiają na chłodnicę z dużą prędkością, mogą ją uszkodzić poprzez pozagniatanie kanałów.

Ma to negatywne przełożenie na sprawność/wydajność klimatyzacji. Nawet jeżeli cały układ jest sprawny, chłodnica nie będzie wystarczająco schładzać czynnika.

Aby zapobiegać takim zjawiskom, warto raz w roku zrobić serwis układu klimatyzacji, a jeżeli sami potraficie wymienić filtr kabinowy, wystarczy kompleksowy serwis raz na 2-3 lata, by utrzymać układ w pełnej sprawności. W starszych autach zalecam jednak kontrolę co rok.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery