Co czwarte nowe auto w Polsce sprzedaje Grupa Volkswagen. Chce nas przeprowadzić do elektryków

Rok 2021 nie był łatwy dla niemieckiego koncernu również w Polsce. Braki na rynku półprzewodników sprawiły, że jego sprzedaż spadła u nas aż o 8 proc. Przedstawiciele marki zapowiadają jednak powrót – ale już z modelami elektrycznymi.

Stacje ładowania pod siedzibą Volkswagen Group PolskaStacje ładowania pod siedzibą Volkswagen Group Polska
Źródło zdjęć: © fot. VGP
Mateusz Żuchowski

W minionym roku Grupa Volkswagen w walce o tytuł największego producenta samochodów na świecie mierzyła się nie tylko ze swoim głównym rywalem, czyli Toyotą, ale i brakami w dostawach półprzewodników. Kryzys na tym rynku odcisnął piętno szczególnie na producentach europejskich z Volkswagenem na czele. Globalna sprzedaż koncernu w minionym roku wyniosła 8,9 miliona sztuk, co stanowi spadek o 4,5 proc. wobec roku poprzedniego.

Spadek ten dało się dostrzec jeszcze mocniej na polskim rynku. Grupa zakończyła rok 2021 z wynikiem 110 386 dostaw. To o 8 proc. gorzej niż w roku poprzednim. Na pozycję lidera rynku nie może powrócić również należąca do koncernu Skoda. Po kilkunastu latach dominacji w roku 2021 po raz kolejny musiała uznać wyższość Toyoty.

Audi e-tron (2021)
Audi e-tron (2021) © fot. VGP

Koncern Volkswagena nadal jednak stanowi największą siłę na polskim rynku. Należy do niego sprzedaż co czwartego nowego auta w naszym kraju. Największymi hitami są niezmiennie Skoda Octavia i Fabia (13 116 i 10 607 dostaw w Polsce w 2021 roku), ale kolejne dwa miejsca zajmują już względnie nowe SUV-y Volkswagena: T-Roc (7 489) i Tiguan (5 922 dostaw). Pierwszą piątkę koncernu uzupełnia nadal całkiem popularny Golf (5 417 sprzedanych aut w minionym roku).

Prezes zarządu Volkswagen Group Polska Pavel Šolc pozostaje jednak optymistyczny. – Zakładamy, że sytuacja związana z półprzewodnikami będzie się stopniowo poprawiać. W czwartym kwartale produkcja samochodów naszych marek na polski rynek była już znacznie wyższa niż w trzecim kwartale. Planujemy, że będzie dalej rosnąć i w pierwszym kwartale 2022 roku będzie jeszcze większa. Oczywiście do produkcji sprzed pandemii jeszcze daleka droga. Niemniej sytuacja się poprawia – powiedział Šolc podczas konferencji podsumowującej wyniki Grupy w minionym roku.

Superszybka stacja ładowania Porsche Turbo Charger na Silesia Ringu w Kamieniu Śląskim
Superszybka stacja ładowania Porsche Turbo Charger na Silesia Ringu w Kamieniu Śląskim © fot. VGP

Šolc i reszta przedstawicieli koncernu swojej szansy upatrują w samochodach elektrycznych. Przesiadł się na nie już cały zarząd Volkswagena pracujący w Poznaniu. Globalnie koncern planuje zainwestować w najbliższych pięciu latach 89 mld euro. Ponad połowę z tej kwoty przeznaczy na elektromobilność i digitalizację swoich produktów.

W Polsce inwestycje te przełożą się między innymi na rozwój sieci ładowania aut elektrycznych u dealerów Grupy Volkswagen (docelowo wszyscy będą wyposażeni w szybkie ładowarki) oraz w sieci Ionity. Ponadto Porsche już w najbliższych tygodniach uruchomi sieć superszybkich ładowarek o mocy nawet 320 kW, które obejmą salony marki oraz Porsche Experience Center na torze Silesia Ring. Porsche prowadzi również współpracę z polskimi hotelami polegający na instalacji w nich ładowarek w ramach programu Porsche Destination Charging. W tej chwili w programie biorą udział 64 obiekty, a w tym roku poszerzy się on o kolejne 16.

Spośród 20 premier Grupy Volkswagen zaplanowanych na polskim rynku w 2022 roku aż 1/3 z nich będzie napędzana na prąd. Należeć do nich będą Skoda Enyaq iV Coupe, Volkswagen ID.5, produkcyjna wersja Volkswagena ID.Buzz oraz nowe Audi e-tron. Ważną nowością na polskim rynku spośród modeli spalinowych będzie nowy Volkswagen Amarok.

Skutki tej polityki Volkswagena już widać w liczbach. W minionym roku koncern dostarczył na całym świecie klientom aż 453 tys. auta bez rury wydechowej, tj. blisko dwa razy więcej niż rok wcześniej. W Polsce zainteresowanie takimi modelami jest jeszcze stosunkowo skromne (1355 sztuki w całym 2021 roku), ale rośnie w znaczącym tempie (+ 44 proc. rok do roku). Najpopularniejszymi elektrycznymi autami koncernu na polskim rynku były: Skoda Enyaq iV (360 sztuk), Volkswagen ID.3 (221 sztuk), Porsche Taycan (211 sztuk), Volkswagen ID.4 (209 sztuk) oraz Audi e-tron (176 sztuk).

Rynek motoryzacyjny niechybnie idzie w stronę pełnej elektryfikacji. A co zrobią ci polscy klienci, którzy nie chcą się z nią pogodzić? Cóż, zawsze pozostanie jeszcze… program aut używanych Das WeltAuto. To ważna część działalności koncernu na polskim rynku. W zeszłym roku sprzedano poprzez nią 23 613 samochody. Największą popularnością cieszyły się Skoda Octavia trzeciej generacji, Skoda Fabia III oraz Volkswagen Passat B8. Samochody z programu Das WeltAuto są trochę droższe od przeciętnej oferty rynku, ale gruntownie sprawdzone w autoryzowanym serwisie oraz stosunkowo młode. Średni wiek sprzedawanych aut w programie wynosi niecałe cztery lata.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach