Citroën z dwoma silnikami V8. Powstał tylko w jednym celu

Ponad 7 metrów długości, dwa silniki V8 "pod maską" i ponad 9 ton wagi. To nie są liczby, które przychodzą do głowy, gdy mówimy o francuskich samochodach. Tymczasem dotyczą modelu Citroëna stworzonego do bardzo specyficznego zadania.

Auto jest sprawne i często pojawia się na rozmaitych imprezachAuto jest sprawne i często pojawia się na rozmaitych imprezach
Źródło zdjęć: © Materiały muzeum L’Aventure Michelin
Mateusz Lubczański

Wprowadzenie na rynek nowej opony wymaga nie lada badań i testów. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej, gdy trudne zadania trzeba postawić przed ogumieniem ciężarowym. Założenie opon do auta wagi ciężkiej i jazda na krawędzi nie brzmi zbyt bezpiecznie. Dlatego Michelin do tego zadania potrzebował samochodu, który będzie stabilny jak nigdy.

Citroën DS PLR Break The Centipede

Michelin na początku lat 70. XX wieku miał udziały w Citroënie. Wystarczyło więc zadzwonić do centrum rozwojowego i określić swoje potrzeby. Te były wyjątkowe, dlatego też samo auto było nie z tej ziemi. Citroën DS PLR Break (Poids Lourd Rapide – szybka waga ciężka, choć znany też jako "stonoga") – oprócz widocznych kół – miał jeszcze stanowisko badawcze na samym środku płyty podłogowej. Nawet jeśli testowana guma pękła, PLR Break gnał niewzruszony.

Citroën DS PLR Break
Citroën DS PLR Break © Materiały muzeum L’Aventure Michelin

PLR Break wygląda jak rozrośnięty DS i przyjął jego hydropneumatyczne zawieszenie. Napędzany jest przez dwa silniki 454 Chevroleta. Jeden z nich – umieszczony z tyłu – odpowiada za napędzanie kół. Ten znajdujący się pośrodku napędza z kolei stanowisko badawcze.

Gigant waży aż 9,5 tony. Mimo to był w stanie rozpędzić się do 180 km/h. Dlatego też miał zainstalowane na pokładzie dwa zbiorniki paliwa, a każdy z nich liczył 90 litrów.

Citroën DS PLR Break nie jest już oczywiście używany do testów, ale marka chętnie wykorzystuje go przy różnego rodzaju imprezach. Przez większość czasu stoi w muzeum Michelin w Clermont-Ferrand.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik