Ciśnienie LPG w instalacji gazowej. Niemal wszystko zależy od temperatury

Ciśnienie w zbiorniku samochodowej instalacji gazowej jest zależne od dwóch podstawowych czynników – składu LPG oraz temperatury. Różnice mogą być ogromne.

Butla samochodowej instalacji gazowejButla samochodowej instalacji gazowej
Źródło zdjęć: © fot. AC S.A.
Marcin Łobodziński

Skład LPG używanego do samochodowych instalacji gazowych jest zależny od gatunku gazu, który z kolei stosuje się względem pory roku. Wszystko rozbija się o prężność par, czyli zdolność LPG do przechodzenia w stan lotny ze stanu ciekłego, a prężność par zależy od temperatury oraz zawartości propanu i butanu.

A zwłaszcza butanu, który wrze już przy temperaturze -0,5 stopni Celsjusza (propan przy -42 stopni Celsjusza), zatem przy niskich temperaturach w LPG musi być więcej propanu, a mniej butanu.

Polska norma przewiduje, że w okresie zimowym należy stosować LPG gatunku B, który zapewnia prężność par na poziomie minimum 150 kPa w temperaturze otoczenia -5 stopni Celsjusza. Zatem zimą w Polsce mieszanina propan-butan to odpowiednio 60-40 proc., natomiast latem (gat. D) jest na odwrót, czyli 40-60 proc.

Warto zaznaczyć, że w zimniejszych rejonach Europy są mieszaniny z jeszcze większą zawartością propanu, nawet do 100 proc. Sprawdźmy zatem jak zmienia się ciśnienie w butli LPG zależnie od temperatury oraz od mieszaniny LPG.

Zależność ciśnienia [MPa] w butli LPG od składu oraz temperatury

Propan

70 proc.60 proc.50 proc.40 proc.30 proc.
Butan30 proc.40 proc.50 proc.60 proc.70 proc.
-10°C0,170,150,120,090,07
 0°C0,280,250,220,170,13
 10°C0,430,380,330,280,22
 20°C0,600,530,470,410,34
 30°C0,800,730,660,570,48
 40°C1,050,970,870,770,66
 50°C1,3651,261,131,000,87
Przygotowano na podstawie materiałów AC S.A.

Jak widać na powyższej tabeli, większy wpływ na ciśnienie ma temperatura niż skład LPG. Przykładowo, przy gazie letnim, ciśnienie wzrasta dwukrotnie przy wzroście temperatury z 10 do 30 stopni Celsjusza. To zmiana o 2,86 atmosfery. Ciśnienie w zbiorniku przy wyższych temperaturach jest stosunkowo wysokie - przy 40 stopniach Celsjusza może wzrosnąć do 0,77 MPa, co oznacza ok. 7,6 atm. Jednak wytrzymałość zbiorników jest znacznie wyższa.

Zawór bezpieczeństwa w samochodowej instalacji gazowej powinien się otworzyć przy ciśnieniu 2,7 MPa, (z tolerancją 0,1 MPa) niezależnie od temperatury otoczenia. Butle podczas tankowania napełniane są przy ciśnieniu ok. 0,6 MPa do 80 proc. objętości geometrycznej zbiornika, o co dba tzw. zawór 80 proc..

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej