Chłodzenie [technika wyścigowa odc. 22]

Przy okazji jednego z poprzednich tekstów nasz czytelnik – Rafiki – zapytał mnie, czy wiem, dlaczego wóz Renault ma inny tył niż konkurencja. Jak się okazuje, nie tylko ze względu na inaczej poprowadzony układ wydechowy.

Renault R31Renault R31
Olgierd Lachowski

Większość (jeśli nie wszystkie) zespołów ma centralny otwór wylotowy nieco powyżej tylnej belki. Przez ten otwór wydostaje się powietrze, które jest wykorzystywane do chłodzenia na przykład oleju skrzyni biegów. Ale przecież bolid ma więcej chłodnic i z nich trzeba też wyprowadzić powietrze, które przepływa przez chłodnice. Zespoły stosują różne rozwiązania, na przykład żaluzje (otwory) w tylnej części skrzyń bocznych.

Zwykle da się gdzieś z boku wozu wypatrzyć jakieś otwory wylotowe dla tego podgrzanego przez chłodnice powietrza. Ale nie w Renault.

A jak jest w Renault?

Okazuje się, że powietrze chłodzące np. silnik wylatuje płaskimi otworami (prawie szczelinami) umieszczonymi z tyłu.

Na żółto zaznaczono otwory, którymi wydostaje się powietrze.
Na żółto zaznaczono otwory, którymi wydostaje się powietrze.

Następnie gazy te „wpadają” na listwę Gurneya nad tylnym dyfuzorem lub na tylną belkę. Pojawiają się sugestie, że takie rozgrzane w chłodnicach powietrze ma podobne działanie jak gazy spalinowe w zamkniętym dmuchanym dyfuzorze. Większość znawców uważa jednak, że to, co wydostaje się z żółtych otworów, nie ma większego wpływu na dyfuzor. Dlaczego? Energia takiego powietrza jest dość mała (mimo podwyższonej temperatury), ponieważ jest ono mocno zwalniane przy przejściu przez chłodnice.

Takie umiejscowienie tych wylotów umożliwiło zespołowi ukształtować boczne pudła tak, by zoptymalizować przepływ powietrza omywającego bolid. Ponieważ nie ma w nich żadnych otworów, którymi wylatuje powietrze, wokół pudeł przepływ gazu jest bardzo gładki, co oczywiście ułatwia jego odpowiednie pokierowanie na tylną belkę.

Zobacz też:

W poprzednim odcinku:

Źródło: scarbsf1 (foto)

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Kary za brak OC w górę. Kwota zbliża się do 10 tys. zł
Kary za brak OC w górę. Kwota zbliża się do 10 tys. zł
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
"Okropne w obsłudze". Szef Volkswagena krytykuje chowane klamki
"Okropne w obsłudze". Szef Volkswagena krytykuje chowane klamki
Sprawdzili bezpieczeństwo nowych aut. Chińczyk z poważną wadą
Sprawdzili bezpieczeństwo nowych aut. Chińczyk z poważną wadą
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki