Checker Marathon - klasyczna żółta taksówka

Produkowany od 1960 do 1982 Checker Marathon był amerykańską taksówką idealną – przestronny, komfortowy, wyjątkowo trwały i łatwy w naprawie.

Dominik Nowakowicz

Checker Motors Corporation rozpoczął produkcję samochodów dla klientów flotowych już w latach 20. XX w. Ja opiszę jednak ostatni model tego producenta, Marathon, czyli cywilną wersję A11, która wywodziła się z modelu A8 z 1956 r.

Checker Marathon - klasyczna żółta taksówka 1
Aktor w niezliczonej ilości filmów... © http://www.hemmings.com/hcc/stories/2006/12/01/hmn_buyers_guide1.html

Ponieważ Morris Markin posiadał jednocześnie korporację taksówkarską i fabrykę samochodów (obie o nazwie Checker) produkty firmy były bardzo dobrze dostosowane do swojej roli. Przy dość kompaktowych rozmiarach (200 cali - 5,1 m długości) pozwalał przy wykorzystaniu dodatkowych składanych krzesełek (a w przedłużonej o 9 cali wersji foteli) przewieźć z tyłu 5 osób. Ponieważ z przodu była oczywiście kanapa w jednym Marathonie mogło jednocześnie podróżować 8 osób. Podobno dzięki nastawom zawieszenia i ramie były bardzo komfortowe. Szczególną zaletą jako woła roboczego była jednak trwałość i łatwość napraw – jeśli samochód nie jeździ nie zarabia. Marathon był nawet reklamowany za pomocą hasła, jakiego nie odważyłby się użyć chyba żaden z dzisiejszych producentów: „Built to last” (w wolnym tłumaczeniu „stworzony by trwać”)

Checker Marathon - klasyczna żółta taksówka 2
"Checker. Stworzony by trwać" © http://oldcarbrochures.com/

Podstawą była solidna rama podłużnicowa z wzmocnieniem jak w ramie typu X. Zawieszenie było typowe dla okresu powstania, z przodu zastosowano podwójne wahacze poprzeczne, z tyłu sztywny most z resorami piórowymi – dzisiaj taki układ występuje tylko w terenowych pick-upach, również ze względu na trwałość.

Kolejnym ukłonem w stronę typowego użytku w miejskiej dżungli była podatność na naprawy po drobnych kolizjach – błotniki były przykręcone do wsporników, solidne zderzaki były takie same z przodu i z tyłu, nie jestem pewien, ale możliwe, że również drzwi przednie i tylne były identyczne. Umożliwiało to bardzo szybki powrót samochodu na trasę bez konieczności korzystania z wyspecjalizowanych warsztatów. W skrajnych przypadkach - o czym pisano nawet w materiałach reklamowych - istniała możliwość kanibalizacji technicznej - jeden z samochodów stawał się po prostu magazynem części dla pozostałych

Checker Marathon - klasyczna żółta taksówka 3
© http://oldcarbrochures.com/

Co może dzisiaj dziwić, w broszurach nie pisano o nowoczesności czy osiągach, chwalono natomiast przestrzeń, widoczność i solidność. Przy okazji możemy zaobserwować kolejną rzecz, która zniknęła z rynku – przekroje w prospektach.

Checker Marathon - klasyczna żółta taksówka 4
Zajrzyjmy do środka © http://oldcarbrochures.com/

Checker Marathon był na rynku cywilnym dostępny w dwóch wersjach:

Sedan:

Checker Marathon - klasyczna żółta taksówka 5
© http://oldcarbrochures.com/

Kombi:

Checker Marathon - klasyczna żółta taksówka 6
© http://oldcarbrochures.com/

Była jeszcze wersja przedłużona.

Skala produkcja Checkera była bardzo niska, w najlepszym roku wyprodukowano około 11 tys. egzemplarzy. Ponieważ nie opłacałoby się produkować wielu podzespołów w tak niskich ilościach korzystano z wielu gotowych elementów: od zewnętrznych dostawców pochodziły więc m.in. mosty napędowe (od 68 stosowano mosty Dana 44 – ponoć nie do zajechania) czy silniki (początkowo Continental, później stosowano silniki i skrzynie biegów Chevroleta). Przy korzystaniu z popularnych elementów zaletą była dostępność części – dalej można kupić nowy silnik czy skrzynię biegów do Chevroletów wyprodukowanych pół wieku temu.

Po samochodach kupowanych dla pracowników można by się spodziewać skrajnych oszczędności na wyposażeniu ale od pewnego momentu standardem były automatyczna skrzynia biegów, wspomaganie hamulców i układu kierowniczego. Możliwa była również instalacja klimatyzacji, radia, centralnego zamka czy wielu innych elementów wyposażenia dodatkowego.

Ostatnie Checkery zostały wyprodukowane w 1982. Nie wiem czy archaiczny wygląd miał wpływ na brak klientów, Marathony mimo swej przestronności, komfortu i solidności przegrały w rachunku ekonomicznym – w 82 ceny Marathona zaczynały się około 11 tys. USD. Chevroleta Impalę można było mieć już za 7900 bez uwzględnienia zniżki dla klientów flotowych. Ostatni Checker przeszedł na emeryturę w 1999r. Pozostawiam to bez komentarza z mojej strony.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Unia chce tanich aut. Wcześniej je zabiła
Unia chce tanich aut. Wcześniej je zabiła
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy