Chcą zmiany przepisów o hulajnogach. Jedne wymagania dla całej Europy

ETSC, doradcza instytucja wspierająca Unię Europejską, chce wprowadzenia jednakowych wymogów względem elektrycznych hulajnóg w całej UE. Propozycja ETSC mogłaby ukrócić patologię, z jaką mamy do czynienia w Polsce.

Ten użytkownik "hulajnogi" pędził 54 km/hTen użytkownik "hulajnogi" pędził 54 km/h
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja

Elektryczne hulajnogi to stosunkowo nowy element komunikacyjnego krajobrazu. Nic więc dziwnego w tym, że nie każdy europejski kraj określił miejsce takich pojazdów w przepisach. ETSC chce, by władze Unii Europejskiej zdecydowały się na jedne, wspólne regulacje zamiast dzisiejszych, osobnych dla każdego z państw. Przede wszystkim miałoby tu chodzić o określenie parametrów hulajnóg.

Zgodnie z propozycją ETSC maksymalna prędkość takiego urządzenia miałaby wynosić 20 km/h. Do tego regulacje miałyby określić maksymalne przyspieszenie elektrycznych hulajnóg oraz ich minimalną siłę hamowania. W przepisach miałyby się pojawić również zasady dotyczące używania takich jednośladów. Z elektrycznych hulajnóg mogłyby korzystać osoby, które ukończyły 16. rok życia. Obowiązkowym elementem wyposażenia miałby być kask, a do tego pojawiłby się wymóg trzeźwości kierowcy hulajnogi i zakaz przewożenia pasażerów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Škoda Elroq to pierwszy kompaktowy elektryk marki. Cena zapowiada się atrakcyjnie

Na tej liście warto zwrócić uwagę na wymogi dotyczące siły hamowania oraz maksymalnego przyspieszenia. Polskie przepisy o elektrycznych hulajnogach mówią, że taki jednoślad nie może dalej przyspieszać po osiągnięciu prędkości 20 km/h. Powszechnie wiadomo jednak, że nawet jeśli hulajnoga sprzedawana jest z takim ograniczeniem, to w przypadku wielu produktów można je ominąć. "Kaganiec" ma bowiem zwykle postać oprogramowania sterującego pracą hulajnogi. W efekcie nietrudno zauważyć podejrzanie szybkie, a przez to i niebezpieczne hulajnogi. Dowód? We wrześniu opolska policja przyłapała 21-latka, który elektryczną hulajnogą jechał 61 km/h.

Rozwiązanie zaproponowane przez ETSC byłoby więc o tyle korzystniejsze, że prawo miałoby określać maksymalną wartość przyspieszenia takiego jednośladu. Oznaczałoby to, że nie miałoby sensu sprzedawanie w Europie hulajnóg o bardzo wysokiej mocy. W efekcie zdejmowanie elektronicznego ograniczenia nie dawałoby wiele. Wydaje się jednak, że jeszcze skuteczniejsze, a przy okazji prostsze, byłoby ograniczenie maksymalnej mocy hulajnogi.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach