Cewka zapłonowa jednoiskrowa – budowa i zasada działania

Elektroniczne układy zapłonowe niemal całkowicie wyparły już klasyczne rozwiązania z rozdzielaczem. Producenci do nich nie wrócą, a współczesne auta mają zwykle cewki zapłonowe indywidualne dla każdego cylindra. Jak jest zbudowana i jak działa taka cewka?

Cewka zapłonowaCewka zapłonowa
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Beru
Marcin Łobodziński

Współczesne wymagania dotyczące spalania mieszanki są bardzo wysokie. Przerwy w zapłonie są nie do przyjęcia, a do tego iskra musi być naprawdę mocna w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny i turbodoładowaniem. Jednoiskrowe cewki zapłonowe są pod tym względem najlepsze. Wyeliminowano przewody zapłonowe, które nie zawsze zapewniają pewne połączenia, a ładunek elektryczny po drodze z cewki do świecy traci swoją wartość.

Poza tym przewody się zużywają i z czasem działają coraz gorzej. Wyeliminowano też straty energii wynikające ze stosowania cewek dwuiskrowych. Poza tym uporządkowano komorę silnika.

Budowa cewki
Budowa cewki © fot. mat. prasowe/NGK

Cewki jednoiskrowe nazywane są różnie, np. ołówkowe, wtykowe czy prętowe, a nawet świecowe. W zasadzie każda nazwa jest dobra, bowiem chodzi o rozróżnienie ich kształtu od innych cewek. Mamy tu jeden kompaktowy element zawierający cewkę i umieszczone w fajce świecy przedłużone złącze wysokiego napięcia, które przez styk sprężynowy przekazuje ładunek elektryczny bezpośrednio na świecę.

Stosuje się również moduły kilku cewek w jednym elemencie z fajkami, zwane też listwami zapłonowymi. Ich wadą dla użytkownika jest to, że po uszkodzeniu jednej cewki trzeba wymienić całą listwę.

Przekrój cewki zapłonowej
Przekrój cewki zapłonowej © fot. NGK

Zasada wytwarzania wysokiego napięcia jest dokładnie taka sama jak w klasycznej cewce z tą różnicą, że każda cewka odpowiada za jeden cylinder, przez co pracuje pod "mniejszą presją". Wewnątrz cewki znajduje się jeszcze dioda, która pełni bardzo istotną funkcję. Otóż zapobiega ona powstawaniu napięcia zwiernego w momencie ponownego zamknięcia obwodu i dopływu prądu do uzwojenia pierwotnego.

Napięcie to jest na tyle duże, że może spowodować wytworzenie niepożądanej iskry na świecy zapłonowej, co poskutkuje niekontrolowanym zapłonem. W układach z przerywaczem problem ten jest pominięty, bowiem mechaniczny przerywacz chroni przed ponownym przeskokiem iskry, z kolei w cewkach dwuiskrowych jest ono dzielone na dwie świece i jest za małe, by wytworzyć realną iskrę. Problem pojawia się właśnie w cewkach jednoiskrowych, a zapobiega mu właśnie wspomniana dioda wysokonapięciowa.

Mimo niewielkich rozmiarów cewek jednoiskrowych, generują one bardzo wysokie napięcia. Głównie dzięki znacznie lepszej jakości materiałom, dokładniejszej budowie i braku przewodu zapłonowego.

Ceny części
Ceny części © fot. Marcin Łobodziński
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił