WAŻNE
TERAZ

Rosyjskie drony naruszyły przestrzeń powietrzną Polski

Ceny paliwa mogą wzrosnąć do 8 zł/l. Początek zmian miałby nastąpić w 2023 r. 

Unia Europejska planuje zwiększanie opodatkowania paliwa. To element nowego Europejskiego Zielonego Ładu. Zdaniem ekspertów miałoby to doprowadzić do wzrostu cen pali do poziomu 8 zł/l. Wcześniej jednak trwać będzie okres przejściowy.

Posiadanie samochodu spalinowego z czasem ma się coraz mniej opłacaćPosiadanie samochodu spalinowego z czasem ma się coraz mniej opłacać
Źródło zdjęć: © WP.PL
Tomasz Budzik

Początek planowanych przez władze UE zmian miałby nastąpić w 2023 r. Wtedy miałby rozpocząć się dziesięcioletni okres przejściowy. Zakłada on podniesienie stawek akcyzy za paliwo. W przypadku benzyny miałoby to być 385,4 euro/1000 l (dziś mamy 359 euro/1000 l). Dla oleju napędowego nowa stawka miałaby wynosić 419 euro/1000 l (obecnie 330 euro/1000 l), a dla LPG 162,5 euro/l (dziś 125 euro/1000 l).

Przy obecnym kursie euro (4,57 zł) oznaczałoby to, że z powodu samej zmiany stawki akcyzy litr benzyny stanie się droższy o 12 groszy, litr oleju napędowego o 41 groszy, a litr LPG zdrożałby o 17 groszy. To jednak dopiero początek.

W drugim etapie, czyli w roku 2033, miałaby nastąpić zmiana nie tylko w stawce akcyzy, ale też w sposobie jej kalkulowania. Podatek miałby być naliczany nie od tysiąca litrów paliwa, ale od oferowanej przez nie wartości energetycznej. Według planu nowa stawka miałyby wynieść 11,53 euro/GJ dla każdego rodzaju paliwa kopalnego. Z czasem miałoby się to przełożyć na cenę 8 zł/l przy dystrybutorze z benzyną lub olejem napędowym. LPG miałoby kosztować ok. 3-4 zł/l. Nie będzie to wynikało z samej podwyżki akcyzy, ale i z faktu, że przewiduje się spadek sprzedaży paliw. W efekcie marże wzrosną, aby ich dystrybucja była w ogóle opłacalna.

Perspektywa podwyżek cen paliw nie ucieszy kierowców. Na razie nie jest jednak jeszcze pewna. Jest to projekt unijnych przepisów. Na dyrektywę w takim kształcie muszą zgodzić się wszystkie państwa członkowskie. Jeśli nie będzie takiej zgody, zapisy projektu dyrektywy będą musiały ulec zmianie.

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej