Bynajmniej nie MINImalistycznie – Nowack Cooper S N230 (2010)

Nowack Motors, który ma na swoim koncie m.in. ponad 700-konne BMW M5, przerabia też Mini. Oto propozycja dla właścicieli Mini Coopera S.

Obraz
Olgierd Lachowski
Nowack Cooper S N230 fot.1
Nowack Cooper S N230 fot.1

Obecne Mini One to potomek kultowego Mini zaprojektowanego pod koniec lat 50. XX wieku przez Sir Aleca Issigonisa. Co prawda w porównaniu z oryginałem aktualne Mini jest dużo większe, ale koncepcja samochodu pozostała ta sama. Jak w pierwowzorze, tak i teraz produkowana jest sportowa wersja Cooper. Właśnie dla posiadaczy Coopera S Nowack przygotował pakiety wzmacniające.

Mini Cooper S jest napędzany ustawionym poprzecznie silnikiem 4-cylindrowym o objętości skokowej 1,6 l (kod N18B16M0), który z pomocą turbosprężarki rozwija moc 184 KM przy 5500 obr./min. Moc ta sprawia, że przy masie 1280 kg Cooper S przyspiesza do 100 km/h w 7,00 s, a jego prędkość maksymalna to 228 km/h.

Klienci, którzy uznali, że ponad 180 KM to za mało, i zwrócą się do Nowacka, mogą wybierać spośród dwóch zestawów: N210 i N230. Pierwszy z nich wiąże się ze zmianą filtrów powietrza i oprogramowania ECU. W drugim dodatkowo wymieniany jest „wydech” na bardziej sportowy.

Nowack Cooper S N230 fot.4
Nowack Cooper S N230 fot.4

Jak można się domyślić, nazwy tych kitów wskazują, jaką moc końcową będzie miało auto. I tak Cooper S N210 (nieco wbrew „okrągłej” nazwie) będzie dysponował 211 KM i 305 Nm, a Cooper S N230 – już pełnymi 230 KM mocy i również 305 Nm momentu obrotowego.

Poza tuningiem jednostek napędowych dostępne są modyfikacje zawieszeń - począwszy od sportowych sprężyn, a skończywszy na w pełni regulowanych kompletnych zestawach. W swojej ofercie Nowack ma nawet sportowe mechanizmy różnicowe (nie wiadomo, co dokładnie kryje się pod tym hasłem).

Samochód ze zdjęć ma najprawdopodobniej oklejone folią nadwozie, które pierwotnie było niebieskie. Wymieniono w nim też fabryczne 16-calowe koła na felgi o średnicy 18” z oponami 225/40 z przodu i z tyłu.

Nowack Cooper S N230 fot.7
Nowack Cooper S N230 fot.7

Nowack dysponuje też zestawem N260 skierowanym do właścicieli 211-konnych Mini John Cooper Works. Prawie identyczny silnik jak w Cooper S jest tutaj poddawany znacznie dalej idącym przeróbkom. Modyfikowane są: wałki rozrządu, głowica, system chłodzenia, układ dolotu powietrza, układ wydechowy, a elektronika sterująca silnikiem jest dostosowywana do indywidualnych potrzeb zamawiającego wóz. Maksymalna moc N260 to 260 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi aż 350 Nm.

Dane techniczne

Silnik i napęd (Cooper S N210, N230):

  • Typ: R4, BMW/PSA N18B16M0
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1598 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 211 KM (N210), 230 KM (N230)
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 132,04 KM/l (N210), 143,93 KM/l (N230), (seryjny – 115,14 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 305 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na przednie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 18″
  • Koła tylne: 18″
  • Opony przednie: 225/40 R 18
  • Opony tylne: 225/40 R 18

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1280 kg
  • Stosunek masy do mocy: 6,07 kg/KM (N210), 5,57 kg/KM (N230), (seryjny – 6,96 kg/KM)
  • Długość: 3714 mm
  • Szerokość: 1683 mm
  • Rozstaw osi: 2467 mm

Silnik i napęd (John Cooper Works N260):

  • Typ: R4, BMW/PSA N14B16T0
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1598 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 260 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 162,70 KM/l (seryjny – 132,04 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 350 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na przednie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 18″
  • Koła tylne: 18″
  • Opony przednie: 225/40 R 18
  • Opony tylne: 225/40 R 18

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1380 kg
  • Stosunek masy do mocy: 5,31 kg/KM (seryjny – 6,54 kg/KM)
  • Długość: 3729 mm
  • Szerokość: 1683 mm
  • Rozstaw osi: 2467 mm

Źródło: worldcarfans

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam