Poseł PiS-u protestuje. Zapomniał, że sam głosował za ustawą

Poseł PiS-u i były minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zaskarżył do WSA uchwałę o powołaniu w Krakowie strefy czystego transportu (SCT), którą nazwał "podatkiem o niezamożności". To jednak PiS stworzył przepisy, pozwalające na powoływanie SCT, a były minister sam za nimi głosował.

Starsze diesle nie wjadą. Minister sam się do tego przyczyniłStarsze diesle nie wjadą. Były minister sam się do tego przyczynił
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja
Tomasz Budzik

Chodzi o kierowców (lub wyborców)

Andrzej Adamczyk wraz z działaczami PiS-u złożył w środę 27 sierpnia 2025 r. skargę na uchwałę rady Krakowa, która w stolicy Małopolski powoła strefę czystego transportu. - Uchwała dyskryminująca nie tylko mieszkańców Krakowa, ale szczególnie tych mieszkających w aglomeracji krakowskiej, wszystkich tych Polaków, którzy zamierzają przyjechać do Krakowa po 1 stycznia 2026 r., także zagranicznych turystów, powinna zostać usunięta z polskiej przestrzeni prawnej – powiedział cytowany przez Polską Agencję Prasową Adamczyk.

Były minister wspomniał o "dobrze uposażonych radnych PO" i niedoli zwykłych kierowców, a samą uchwałę nazwał "podatkiem od niezamożności". Polityk najwyraźniej wymazał ze swojej pamięci rok 2018. Uchwała o powołaniu strefy czystego transportu w Krakowie powstała w oparciu o Ustawę o elektromobilności właśnie z 2018 r. To stworzony za rządu PiS-u dokument określił ramy prawne dla powoływania SCT i początkowo były one znacznie ostrzejsze niż obecnie. W myśl brzmienia ustawy z 2018 r. do powołanej strefy mogły wjeżdżać tylko pojazdy bezemisyjne (elektryczne lub wodorowe) oraz na gaz ziemny. Dziś jest już inaczej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mazda CX-60 - test napędu i-ACTIV AWD

Zapomniał, jak głosował?

Były minister najwyraźniej również nie pamięta, że podczas posiedzenia Sejmu 11 stycznia 2018 r., gdy ważyły się losy Ustawy o elektromobilności, sam głosował za jej przyjęciem. Sprawozdanie z głosowania wciąż dostępne jest na stronie internetowej Sejmu i łatwo sprawdzić, że Andrzej Adamczyk głosował za – jak niemal wszyscy parlamentarzyści PiS-u.

Głosowanie w sprawie Ustawy o elektromobilności
Głosowanie w sprawie Ustawy o elektromobilności © Materiały prasowe | Sejm

To zastanawiające, że w 2018 r. przepis o strefach czystego transportu nie przeszkadzał Andrzejowi Adamczykowi w tym, żeby głosować za przyjęciem Ustawy o elektromobilności. Obecnie wprowadzenie przez krakowskich radnych w życie takiej strefy (w myśl ustawy stworzonej przez PiS) wymaga – według byłego ministra – zaskarżenia uchwały do WSA ze względu na społeczną niesprawiedliwość.

Tak, można powiedzieć, że za rządów PiS-u stworzenie strefy czystego transportu było dobrowolne. Obecnie Ustawa o elektromobilności nakazuje stworzenie takiej strefy w każdym mieście o ponad 100 tys. mieszkańców, w którym Główny Inspektorat Ochrony Środowiska wykrył średnioroczne przekroczenie zawartości szkodliwych dla zdrowia tlenków azotu (NOx). Jednym z takich miast jest Kraków.

Nie tak restrykcyjnie

Warto nadmienić, że przepisy nie wskazują, jak duży obszar miasta ma zostać objęty strefą. Co więcej, ustawa – inaczej niż w pierwotnym brzmieniu z 2018 r. – nie wskazuje, jakie pojazdy mogą do strefy wjechać, a dla jakich ma być to zakazane. Jedno i drugie jest w rękach władz lokalnych.

Na przykład do krakowskiej SCT, która ma działać od 1 stycznia 2026 r., w pierwszym etapie będą mogły wjechać benzynowe samochody osobowe wyprodukowane w 2005 r. i młodsze (norma Euro IV) oraz diesle wyprodukowane w 2014 r. i młodsze (norma Euro VI). Miasto przewidziało też szereg wyłączeń – na przykład dla samochodów, które mieszkańcy Krakowa posiadali w dniu wejścia w życie uchwały powołującej strefę czystego transportu, czyli 26 czerwca 2025 r.

Ile kosztuje samochód, który będzie mógł wjechać do krakowskiej strefy czystego transportu? Popularny Vokswagen Golf z silnikiem benzynowym z 2005 r. to wydatek od 8 do 15 tys. zł w zależności od przebiegu i stanu. Nie mówię tu o wersjach usportowionych. Mniejszy i także często spotykany Fiat Punto kosztuje 5-7 tys. zł. By po 1 stycznia 2026 r. legalnie jeździć po Krakowie, nie trzeba więc fortuny.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach