Byliśmy ekologiczni i oszczędni, zanim to było modne. Polska europejskim liderem w zużyciu autogazu

Gaz do samochodu można już kupić za mniej niż 1,5 zł za litr. Kontrowersyjne dla wielu kierowców paliwo w Zachodniej Europie jest promowane i uznawane za sensowną alternatywę dla benzyny. Tam kierowcy zyskują, w Polsce wsparcie dla gazu - pomimo zapewnień władz - pozostało rozmyte i bardzo blisko mu do niespełnionej obietnicy.

Kiedyś "korek wstydu", teraz to bardzo ekologiczna i ekonomiczna opcja.Kiedyś "korek wstydu", teraz to bardzo ekologiczna i ekonomiczna opcja.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Mateusz Lubczański

19 listopada 2019 roku Mateusz Morawiecki z sejmowej mównicy, w ramach expose, mówił o planach na przyszłość. W długiej liście postulatów padło coś, z czym kierowcy wiązali duże nadzieje.

– W wielu obszarach jesteśmy bardziej ekologiczni, niż się wydaje. Około 3 mln Polaków jeździ samochodami na gaz. Rozwijamy program elektromobilności. To procesy, które wymagają wsparcia. Dlatego będziemy proponować kolejne ulgi dla osób, które korzystają z przyjaznych dla środowiska środków transportu. Czysty transport ma być dobry dla przyrody i dobry dla naszych portfeli – powiedział wówczas premier.

"Polska pozostała liderem w Unii Europejskiej pod względem konsumpcji autogazu, a także czwartym w kolejności krajem o największym zużyciu LPG do celów transportowych na świecie” – stwierdził Roman Ślagowski, przewodniczący polskiej organizacji gazu płynnego. Wyśmiewany zazwyczaj gaz do samochodów ma niezaprzeczalne plusy – przede wszystkim już teraz można go kupić za mniej niż 1,5 zł za litr, o czym donoszą użytkownicy Autocentrum.pl.

Gdy świat nie zmagał się z pandemią koronawirusa, ceny w stosunku do benzyny były atrakcyjne, ale nadal były pompowane przez zawarte w nich opłaty (paliwowa czy zapasowa). Obciążenia fiskalne to 43 proc. finalnej ceny. Stosunek akcyzy na gaz w stosunku do tego podatku nakładanego na benzynę jest korzystniejszy w Niemczech, Holandii czy Włoszech. W tym ostatnim z krajów aut zasilanych LPG jest aż 2,5 miliona.

Można mówić o elektryfikacji jako alternatywnym źródle zasilania aut, ale w niemal całej Europie również LPG jest określane tym mianem. Ma to odzwierciedlenie w szerokich benefitach - nie tylko finansowanych - dla kierowców. We wspomnianych Włoszech można dostać dopłatę do instalacji, jeśli nasze auto jest starsze i niekoniecznie spełnia najsurowsze normy spalin. W Londynie taksówki po konwersji na gaz mogą dalej służyć o 5 lat dłużej (a nie znikać z dróg po 15 latach zgodnie z prawem). W Paryżu, w którym doprowadzono do limitów poruszania się pojazdów w zależności od ich numeru rejestracyjnego, właściciele aut na gaz mogą jeździć bez ograniczeń. W Polsce można za to "dostać" wyższą stawkę OC - ubezpieczyciel wychodzi z założenia, że jeździmy więcej, a więc i prawdopodobieństwo wypadku jest większe.

Trudno się dziwić, skoro wg badań inżynierów z Centrum Badań i Rozwoju AC S.A redukcja zanieczyszczeń po konwersji na gaz to ok. 10-15 proc. mniej dwutlenku węgla, 20 proc. mniej tlenku węgla (czadu) i 60 proc. mniej węglowodorów. Tlenki azotu? Najbardziej szkodliwe związki występują również w mniejszych ilościach.

Tymczasem poseł Jacek Żalek (PiS) z Białegostoku zauważa, że pojawił się "problem dyskryminacji branży autogazu LPG w Polsce". Pominięto korzyści związane z LPG przy ustawie o elektromobilności (choć jest tam mowa o LNG i CNG), utrudnia się rozwój i rozpowszechnianie technologii, zakazuje się wjazdów na niektóre parkingi, a luka prawna nie pozwala na konwersję na gaz ciągników rolniczych. Odpowiedzi być może należy szukać w jednym z pism skierowanych do posła z Ministerstwa Finansów jeszcze dwa lata temu. Skoro jesteśmy potęgą gazową, "można uznać, że rozwój transportu w oparciu o to paliwo nie wymaga pomocy państwa."

"Branża LPG nie oczekuje wsparcia legislacyjnego w zakresie poprawy dostępności, jakości infrastruktury LPG w Polsce" – czytamy w rocznym raporcie Polskiej Organizacji Gazu Płynnego. Organizacja wnioskuje tylko o wsparcie innowacyjności. Brak LPG w dokumentach strategicznych może zablokować wszelkie prace badawczo-rozwojowe.

A jest co rozwijać. Gaz sprzyja energetycznie efektywnym technologiom. Należą do nich pompy ciepła wspomagane LPG, mikrokogeneracja (produkcja ciepła), silniki potrzebne do tego procesu czy instalacje grzewcze połączone z odzyskiem energii słonecznej. W transporcie również jest spore pole do popisu - ograniczenie emisji dwutlenku węgla z ciężarówek czy ciągników siodłowych jest możliwe przy instalacji LPG do diesla (!). Nie zaczynajmy nawet tematu "bio LPG", bowiem ten gaz może być produkowany z surowców odnawialnych i nie odbiega jakością od tradycyjnego LPG. Widać więc, że instalacje gazowe (nie tylko w pojazdach) mają przed sobą świetlaną przyszłość.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem, czy całoroczne sprawdzą się latem. Test opon w warunkach drogowych
Sprawdziłem, czy całoroczne sprawdzą się latem. Test opon w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam