Rosyjska fabryka stoi. Nawet Chińczycy nie chcą tam produkować

Gdy niemiecki koncern wycofał się z Rosji, jego zakłady w Kałudze zostały przejęte przez lokalną spółkę, która miała wznowić działalność z nowym partnerem. Jak dotąd jednak nie znalazła chętnych, co wiąże się z codziennymi stratami.

Była fabryka Volkswagena w KałudzeByła fabryka Volkswagena w Kałudze
Źródło zdjęć: © wikimedia | CC BY-SA 4.0
Aleksander Ruciński

Byłe zakłady Volkswagena w Kałudze mają zdolność produkcyjną na poziomie 225 tys. sztuk rocznie, ale przynajmniej do marca 2024 nie wyjedzie z nich ani jedno auto.

Powodem są problemy spółki Art-Finance, będącej nowym właścicielem fabryki, po tym jak Volkswagen wycofał się z Rosji w związku z wybuchem wojny w Ukrainie. Jak się okazuje, Rosjanie nie są w stanie znaleźć biznesowego partnera, który chciałby wykorzystać fabrykę.

Podobno prowadzone są rozmowy z chińskim koncernem Chery, lecz póki co nie zapadły żadne konkretne decyzje. Każdy dzień przestoju oznacza poważne finansowe straty związane z koniecznością utrzymania fabryki oraz części siły roboczej. Zarząd zakładów sięga więc po coraz bardziej radykalne kroki, takie jak np. zachęty do dobrowolnego odejścia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Część pracowników będących na tymczasowym urlopie otrzymała propozycje odpraw, w zamian za zwolnienie się z pracy. Chętnych na odejście nie ma jednak zbyt wielu, czemu zresztą trudno się dziwić.

Przebywający na tymczasowym urlopie otrzymują bowiem 2/3 wynagrodzenia. Ci, którzy zdecydują się odejść, dostaną natomiast odprawę w wysokości trzech pensji. Zakłady w Kałudze znalazły się w impasie i na razie nic nie wskazuje, by miało się to zmienić.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach