BYD odpowiada na zarzuty Solarisa

Wczoraj pisaliśmy o konflikcie wywołanym przez przetarg na 10 elektrycznych autobusów, który został niedawno rozstrzygnięty przez Warszawskie Miejskie Zakłady Autobusowe. Zwyciężył w nim chiński BYD z modelem eBus. Z przegraną musi zmierzyć się Solaris. Polskiej firmie nie idzie to jednak najlepiej. W wydanym oświadczeniu zaatakowała zarówno MZA, jak i BYD.

Obraz
Mariusz Zmysłowski

Solaris zwrócił uwagę na fakt, że najistotniejszym kryterium tego przetargu była niska cena. Polskie przedsiębiorstwo obawia się, że w związku z tym mogło wygrać rozwiązanie tańsze, ale gorsze jakościowo. Solaris wskazał też przewagi swoich autobusów nad pojazdami chińskiego BYD-a. Według polskiego producenta należy do nich większa wydajność, obszerniejsza przestrzeń dla pasażerów i lepsza konstrukcja poszycia.

Solaris podkreślił również inny aspekt organizowania takich przetargów. Jeśli jakość odstawia się na boczny tor, cena gra główną rolę, a w przetargu zwyciężają chińskie przedsiębiorstwa, działa to na niekorzyść polskiej gospodarki. To argument Solarisa ujęty w odwołaniu do Krajowej Izby Odwoławczej Solaris. Jest jednak druga strona medalu.

Byd eBus
Byd eBus

Polskie przedstawicielstwo BYD wystosowało do Solarisa list otwarty. Poniżej jego dwa najważniejsze akapity:

„[…] Cieszymy się, że Wasze, choć pojedyncze, autobusy elektryczne jeżdżą już w Niemczech, Austrii i Szwecji. Nasze autobusy elektryczne, liczone w tysiącach, jeżdżą m.in. w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Holandii, we Włoszech, Izraelu, Turcji, Malezji i Chinach. Cieszymy się również, że wyprodukowaliście jedenaście tysięcy autobusów. My wyprodukowaliśmy różnych pojazdów… miliony. Jesteśmy ponadto światowym liderem w produkcji akumulatorów, co w omawianej dziedzinie jest bardzo istotne, jeśli nie najważniejsze.

Cieszy nas również, że - co podnosicie w swoim oświadczeniu - podobnie jak my ze szczególną troską podchodzicie do wydatkowania „grosza” publicznego. Dziwna to jednak troska, skoro za ten sam przedmiot przetargu życzycie sobie ponad 6 mln zł więcej, co czyni Waszą ofertę droższą dla Warszawy o 42% (sic!). Twierdzicie, że kryteria przetargu (90% cena) faworyzują produkty o niskiej jakości, a jednocześnie bierzecie udział i wygrywacie przetargi, w których jedynym (100%) kryterium jest cena. Zarzucacie nam dumping, przykrywając tym swoje wysokie koszty i ogromne marże, czyniąc pokrętnie z niższej ceny zarzut, a nie atut. Ceny produktów BYD są optymalne, a ich jakość – potwierdzają to lata praktyki na wszystkich kontynentach i 25 milionów kilometrów przejechanych eBusami – jest najwyższa z możliwych”.

W przedostatnim akapicie listu przedstawiciel BYD sugeruje, że zachowanie Solarisa może mieć finał w sądzie. Powodem wytoczenia ewentualnego procesu miałoby być podawanie nieprawdziwych danych, insynuacje i oszczerstwa. Na koniec prezes zarządu Automotive Europe Corporation Sp. z o.o., czyli przedstawiciel BYD w Polsce, gratuluje Solarisowi niedawno wygranego przetargu na 85 pojazdów dla Mediolanu. Wyraża też oczekiwanie na gratulacje zwrotne, odnoszące się do sprawy warszawskich autobusów elektrycznych. Pełną treść listu znajdziecie na stronie polskiego przedstawicielstwa BYD.

Kto ma rację w tym sporze? Zapraszam do dyskusji w komentarzach.

BYD eBus i Solaris Urbino Electric - galeria zdjęć

  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/23] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów