WAŻNE
TERAZ

Polska wygrywa z Finlandią - taką reprezentację chcemy oglądać!

Bugatti EB110, Veyron i Chiron w jednym miejscu. Niezwykła sesja z Dubaju

Gratka dla wielbicieli Bugatti - trzy ostatnie modele tej marki z trzech różnych dekad w jednym miejscu. Producent zorganizował wyjątkową sesję w Dubaju, by pochwalić się najjaśniej świecącymi gwiazdami ostatnich 29 lat swojej historii - ku uciesze fanów motoryzacji z całego świata.

"Święta trójca" - takiego określenia używa samo Bugatti."Święta trójca" - takiego określenia używa samo Bugatti.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Aleksander Ruciński

Auta, które widzicie na zdjęciach, to "święta trójca" - tak przynajmniej określa je sam producent. To kawał najnowszej historii Bugatti i dowód na to, jak marka ewoluowała w ciągu zaledwie 3 dekad. Każdy z tych modeli był przełomowy, ustanawiając nowe standardy w momencie debiutu.

EB110 ujrzało światło dzienne w 1991 roku. Liczba w nazwie jest nieprzypadkowa. Samochód powstał bowiem, by uczcić 110-rocznicę urodzin założyciela marki, Ettorego Bugattiego. Nadwozie wykonane z włókna węglowego i kevlaru wyróżniało się doskonałą aerodynamiką oraz oczywiście wyjątkową stylistyką, która robi wrażenie nawet dziś.

3,5-litrowe V12 w połączeniu z napędem na cztery koła zapewniało wspaniałe osiągi. W topowej, 600-konnej odmianie Supersport przekroczenie 350 km/h nie stanowiło większego problemu - a wszystko to na początku lat 90. EB110 było wówczas najszybszym autem świata. Produkcję zakończono w 1995 roku. Na następcę musieliśmy czekać kolejną dekadę.

W 2005 roku wskrzeszone przez koncern Volkswagena Bugatti pokazało Veyrona - pierwsze seryjnie produkowane auto zdolne przekroczyć 400 km/h z napędem, którego parametry szokują po dziś dzień. 8-litrowe W16, 1001 KM i 1250 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© mat. prasowe

Veyron wniósł motoryzację na zupełnie nowy poziom nie tylko w kwestii osiągów, ale i sposobu ich wykorzystania. Nikomu wcześniej nie udało się stworzyć samochodu, który tak łatwo rozwijałby takie prędkości, przy zachowaniu wysokiego poziomu komfortu i bezpieczeństwa jazdy. To prawdopodobnie najważniejsze auto w nowożytnej motoryzacji i jeden z najbardziej znaczących samochodów w historii w ogóle.

Przyznacie, że Chiron zaprezentowany w 2016 roku mimo większej mocy wynoszącej 1500 KM już nie robił takiego wrażenia. Jego poprzednik udowodnił, że niemożliwe nie istnieje i był prawdziwą rewolucją, podczas gdy Chiron okazał się jedynie rozwinięciem dotychczasowej koncepcji.

Nie zmienia to jednak faktu, że jest on wspaniałym pojazdem - delikatnie zmodyfikowany egzemplarz na niemieckim torze Ehra-Lessien pojechał 490 km/h, jeszcze wyżej podnosząc poprzeczkę konkurencji. Co będzie dalej? Gdzie jest granica osiągów pojazdów dopuszczonych do jazdy po publicznych drogach? Czas pokaże. Tymczasem nacieszmy oczy tym wspaniałym zestawem.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/9] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy