Sonda lambda - rola, budowa i działanie

Aby mieszanka paliwowo-powietrzna miała stały i prawidłowy stosunek, niezbędny jest jego pomiar. W jaki sposób dokonuje tego sonda lambda?

Sonda lambdaSonda lambda
Źródło zdjęć: © fot. Szymon Witkowski
Szymon Witkowski

Zacznę od krótkiego słowa wstępu, które przy okazji wyjaśni także genezę nazewnictwa czujnika, jakim jest sonda lambda. Zastanówmy się zatem, po co w ogóle regulować skład mieszanki paliwowo-powietrznej.

Stosunek powietrza do paliwa w mieszance oznaczany jest literą lambda. Mieszanka idealna (stechiometryczna) to taka, w której na każdy 1 kg spalonego paliwa, przypada 14,7 kg powietrza. Wówczas lambda jest równa 1. Wyższa wartość oznacza mieszankę ubogą – za dużo powietrza, za mało paliwa. Wartość lambdy poniżej 1 oznacza mieszankę bogatą – czyli za mało powietrza, za dużo paliwa.

Wartość lambdy ma także wpływ na emisję trujących związków w spalinach. Najważniejsze z nich to węglowodory (HC), tlenki azotu (NOx), tlenek węgla (CO). Ilość tych składników w spalinach jest silnie uzależniona od składu mieszanki paliwowo-powietrznej, i istnieje wąski zakres (w okolicy lambdy równej 1), w którym ilość wszystkich trzech jest najmniejsza.

Sonda lambda umieszczana jest w układzie wydechowym pomiędzy silnikiem, a katalizatorem. Jest ona wkręcana w kanał wydechowy i część pomiarowa sondy znajduje wewnątrz niego, dzięki czemu ma bezpośrednią styczność z przepływającymi spalinami. Czynnikiem odniesienia jest powietrze na zewnątrz układu wydechowego, i dlatego druga część sondy znajduje się na zewnątrz.

Aby czujnik mógł prawidłowo działać, temperatura spalin musi być wyższa niż 300 stopni Celsjusza. Dzieje się tak, ponieważ dopiero powyżej tej temperatury, spiek ceramiczny dwutlenku cyrkonu, z którego wykonana jest część pomiarowa sondy, staje się przepuszczalny dla jonów tlenu zawartych w spalinach. Staje się on po prostu swoistym elektrolitem zdolnym do przewodnictwa jonowego. Aby sonda lambda mogła szybciej osiągać temperaturę pracy, czasem stosowane są dodatkowe grzałki. Górną granicą wytrzymałości czujnika pomiarowego jest temperatura 800 stopni Celsjusza.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Na rysunku został przedstawiony schemat działania sondy lambda. Przedstawia on kanał wydechowy, umieszczoną w nim sondę oraz opływające ją spaliny (1). Zewnętrzna warstwa czujnika stanowi ochronę termiczną (7). Wkład ceramiczny został zaznaczony na żółto (3). W odpowiedniej temperaturze przepływające jony tlenu powodują powstanie napięcia między elektrodami (6). Zmienia się ono zależnie od ich ilości.

Im więcej tlenu w spalinach, tym niższe napięcie generowane jest na sondzie, i na odwrót, niewielka ilość jonów tlenu powoduje wysokie napięcie. Zmienia się ono skokowo co 0,5 V, jako że wartości które nas interesują znajdują się w pobliżu 0,1 V (mieszanka uboga) oraz 0,9 V (mieszanka bogata). Pomiędzy nimi wartość lambda wynosi 1.

Sonda lambda
Sonda lambda © fot. Szymon Witkowski

Informacja o napięciu na sondzie lambda wysyłana jest do modułu sterującego pracą silnika. Ten odpowiednio koryguje skład mieszanki w taki sposób, aby w każdych warunkach obciążenia silnika, rodzaju paliwa i warunków atmosferycznych zapewnić jak najlepszą jego pracę. Pomiar sygnału odbywa się ok. 100 razy na sekundę, natomiast korekcja wykonywana jest 300 razy na minutę.

Obecnie często stosuje się więcej niż jedną sondę lambda po to, aby można było kontrolować skład mieszanki w każdym cylindrze osobno. Nie dochodzi wówczas do sytuacji, w której jeden cylinder otrzymuje mieszanką za bogatą, a drugi za ubogą. Trwałość sondy lambda określa się na ok. 100 tys. km.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km