BRM Type 15 to bolid F1 z lat 50. Zostanie wskrzeszony w 3 egzemplarzach

Kultowe wyścigówki powracają do żywych. Tym razem za sprawą British Racing Motors. Firma zamierza wskrzesić 3 bolidy Type 15 z przełomu lat 40. i 50. XX wieku.

Współczesne wydanie będzie w 100 proc. zgodne z oryginałem.Współczesne wydanie będzie w 100 proc. zgodne z oryginałem.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Aleksander Ruciński

Najpierw Vanwall, a teraz BRM - bolidy F1 z lat 50. powracają do żywych. Brytyjczycy zamierzają stworzyć 3 egzemplarze w 100 proc. odpowiadające oryginałom z lat 50. Oznacza to, że pod maskę trafi potężny silnik V16.

Historia Type 15 jest dość zawiła. Auto, które zadebiutowało w International Trophy na torze Silverstone w 1950 roku, zaliczało losowe starty w kolejnych latach, z różnym skutkiem. BRM aż do 1956 roku nie wystawiło jednak oficjalnego auta w wyścigach F1 z powodu wprowadzonych zmian w wymogach technicznych. Zaszczyt ten przypadł dopiero następcy, P25.

Mimo wszystko Type 15 zapisał się w pamięci fanów motorsportu, głównie za sprawą doładowanego V16 o pojemności zaledwie 1,5 litra. Jednostka ta generowała oszałamiające 600 KM i kręciła się do nawet 12 tys. obr./min. Napęd trafiał na tylne koła za pośrednictwem 5-biegowej przekładni manualnej. Taki zestaw przy masie pojazdu wynoszącej 736 kg gwarantował oszałamiające osiągi.

Fabrycznie nowe egzemplarze powstaną na bazie bardzo bogatej dokumentacji. Z pewnością pomocny okaże się również jeden z oryginalnych bolidów, który zachował się jako cenny, kolekcjonerski eksponat. Współczesne wydanie ma w niczym nie odbiegać od odpowiedników z lat 50. Mało tego, dostaną nawet fabryczne numery seryjne, z puli przydzielonej BRM 70 lat temu, która dotąd nie została w pełni wykorzystana.

Ceny tego cuda pozostają nieznane. Z pewnością jednak będą to horrendalne kwoty, a zaszczytu zakupu dostąpią wyłącznie szczęśliwcy. Przy takim wolumenie liczba chętnych z pewnością wielokrotnie przerośnie podaż.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej