Brakuje półprzewodników i długo się to nie zmieni. VW i BMW przedstawiają prognozy

Przerwy w dostawach półprzewodników i innych podzespołów stanowią hamulec dla rozwoju branży motoryzacyjnej. Niestety kryzys jeszcze potrwa. Zdaniem przedstawicieli niemieckich marek poczekamy nawet do 2024 roku.

Popyt na półprzewodniki stale rośniePopyt na półprzewodniki stale rośnie
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Volkswagen
Aleksander Ruciński

Dostawy półprzewodników nie wrócą do normalności przed 2024 rokiem. Tą śmiałą, ale i jednocześnie smutną tezą podzielił się niedawno szef działu finansów Volkswagena, Arno Antlitz, w wywiadzie udzielonym gazecie Boersen-Zeitung.

Jak donosi Automotive News Europe, Antlitz doprecyzował, że sytuacja zacznie się poprawiać już w przyszłym roku, ale nie będzie to jednoznaczne z rozwiązaniem problemu niedoborów. Nie chodzi bowiem tylko o przywrócenie poziomów produkcyjnych sprzed pandemii i wybuchu wojny w Ukrainie, ale i sprostanie stale rosnącemu popytowi.

Ten, jak nietrudno się domyślać, wynika z coraz silniejszego udziału cyfrowych rozwiązań i elektromobilności we współczesnej motoryzacji. Podobnego zdania co Antlitz jest również dyrektor generalny BMW, Oliver Zipse.

"Wciąż jesteśmy u szczytu globalnego niedoboru czipów. Spodziewam się poprawy, ale nadal musimy być gotowi na fundamentalne braki w 2023 roku" - mówi Zipse cytowany przez Neue Zuercher Zeitung.

Większość producentów podjęło już działania mające na celu uniezależnienie się od zewnętrznych dostawców kluczowych komponentów. Są to jednak decyzje, których pozytywne skutki odczujemy dopiero za jakiś czas.

Dodatkowo walki z problemem braku półprzewodników nie ułatwia wojna w Ukrainie przyczyniająca się z kolei do przerw w dostawach innych podzespołów. Wszystko to powoduje przestoje w fabrykach, które owocują nie tylko opóźnieniami, ale i stratami mogącymi znaleźć swoje odzwierciedlenie w finalnych cenach produktów.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej