Brak oleju na trasie. Co zrobić w awaryjnej sytuacji?

W podróży może zdarzyć się sytuacja, w której konieczne stanie się dolewanie oleju do silnika samochodu. W niektórych pojazdach, zwłaszcza podczas dynamicznej jazdy, na przykład po autostradzie, olej silnikowy może szybko się zużywać. Co wtedy zrobić? Jaki olej dolać, jeśli nie wiemy, jaki wcześniej był wlany?

Obalamy mity na temat oleju silnikowegoObalamy mity na temat oleju silnikowego
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Szczególnie dotyczy to silników, które mają tendencję do "brania oleju". Dlatego zawsze warto kontrolować poziom oleju przed rozpoczęciem podróży, a także w trakcie jazdy, zwłaszcza jeśli planujemy długą trasę. Przydatne może okazać się posiadanie przy sobie litrowego opakowania oleju na ewentualne dolewki. Ale co zrobić, gdy olej się skończy, a w najbliższym sklepie lub na stacji benzynowej nie ma takiego, jakiego zazwyczaj używamy?

Jaki olej dolać?

Idealnym rozwiązaniem jest uzupełnienie oleju tym samym lub podobnym do tego, który jest aktualnie w silniku, pod warunkiem że jest to olej odpowiedni dla danego silnika. Jeśli nie mamy przy sobie opakowania z olejem, które mogłoby nam podpowiedzieć, jaki olej powinniśmy zastosować, lub nie mamy informacji, jaki olej jest pod maską samochodu, nie ma powodów do zmartwień.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ssangyong Tivoli – emerytura? A komu to potrzebne?

Większość producentów olejów oferuje narzędzia w postaci internetowych wyszukiwarek oleju. Wystarczy wprowadzić markę, model, typ silnika i rok produkcji samochodu, a narzędzie podpowie, jakie oleje danego producenta będą odpowiednie.

Jeśli nie posiadasz dużej wiedzy na temat olejów, możesz podejść do półki w sklepie, w którym planujesz zakup oleju, i zobaczyć, które z popularnych marek są najbardziej dostępne. Następnie, na stronie internetowej danego producenta, poszukaj wyszukiwarki olejów i skorzystaj z niej. Jeśli dany producent nie oferuje takiego narzędzia, wybierz olej innej marki.

Po znalezieniu odpowiedniego oleju w internecie dokładnie sprawdź opakowanie, aby upewnić się, że jest to ten sam produkt. Zwróć uwagę na klasę jakości i dodatkowe zalecenia. Lepkość, oznaczana symbolami takimi jak 0W-30 czy 5W-40, jest drugorzędnym kryterium, ale to właśnie ona pomoże ci odnaleźć poszukiwany olej na półce sklepowej. Niezwykle ważne jest, aby do silnika dolać olej typu Low SAPS, jeśli jest to zalecane.

W sytuacji awaryjnej lepiej jest dolać do silnika jakikolwiek olej silnikowy niż nie dolać go wcale. Jednak należy zachować ostrożność przed dolaniem oleju Full SAPS do nowoczesnego silnika, który wymaga oleju Low SAPS. Oczywiście, nic złego nie stanie się od razu, ale większa dolewka, na przykład litrowa, może przyspieszyć zapchanie filtra cząstek stałych. Dlatego, jeśli twoje auto wymaga oleju Low SAPS, dolać można dowolny olej, pod warunkiem że spełnia to jedno wymaganie.

Oleje można mieszać w niemal dowolny sposób, szczególnie jeśli dolewamy "lepszy" olej do "gorszego". Pojęcia "lepszy" i "gorszy" odnoszą się tutaj do klasy jakości i lepkości oleju. Klasy jakości są opisane na opakowaniu przy skrótach API lub ACEA. W przypadku oleju Low SAPS przy skrócie ACEA znajduje się litera C i cyfra.

Ile oleju dolać?

Miarka oleju, jeśli znajduje się pod maską samochodu, pokazuje zakres od minimum do maksimum, który zazwyczaj wynosi 1 litr. Jeśli poziom oleju na miarce jest poniżej minimum, bez obaw można dolać od razu półlitrowej butelki. Jeśli natomiast poziom oleju jest bliski minimum, najlepiej dolać ¼ litra, sprawdzić poziom i ewentualnie dolać więcej. Ważne jest również, aby nie dolać zimnego oleju do bardzo rozgrzanego silnika. Lepiej jest podnieść maskę na kilkanaście minut i poczekać, aż silnik nieco ostygnie.

Jeśli nie potrafisz sprawdzić poziomu oleju, możesz poprosić o pomoc pracownika stacji paliw lub warsztatu samochodowego. Osoby tam pracujące zazwyczaj są w stanie to zrobić. Wybór odpowiedniego oleju może być trudniejszy, ale nawet duży błąd przy koniecznej dolewce oleju nie powinien zaszkodzić silnikowi.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów