BMW Z4 GTE (2013) [wyścigi]

Po czterech latach startowania w klasie GTE z modelem M3 GT2 BMW zmienia swoją broń na nową. Nowa maszyna zbudowana na bazie Z-czwórki nie odpowiada… regulaminowi klasy GT wydanemu przez ACO i zaaprobowanemu przez IMSA.

BMW Z4 GTE fot.13BMW Z4 GTE fot.13
Olgierd Lachowski

BMW M3 GT2 ścigało się przez prawie pięć lat i przez ten czas dwukrotnie wygrało mistrzostwa ALMS w swojej klasie (GT), ale nie udało mu się zwyciężyć w słynnym 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Producent z Monachium uznał, że czas na zmiany i w tym roku wprowadza nowy model, do którego bazą jest BMW Z4.

Z4 znane jest już w wyścigach choćby z Mistrzostw Świata GT, w których startowały samochody klasy GT3. Jednak maszyny GTE różnią się od wozów GT3 tym, że obowiązuje dla nich dość szczegółowy regulamin techniczny, a szybkość bolidów GTE jest zależna od inwencji konstruktorów.

Obraz

Nowy bolid BMW – Z4 GTE – zdaje się być jednak wyłączony spod obostrzeń regulaminowych (podobnie zresztą jak SRT Viper GTS-R). Oczywiście auto nie jest taką konstrukcją, która nie spełnia żadnych wymagań, ale w wyścigach, w których obowiązują ścisłe zasady, nawet niewielkie odstępstwo od nich może robić wielką różnicę.

W Z4 GTE tę wielką różnicę stanowi silnik. Regulamin ACO/IMSA wymaga, żeby pod maską montowany był ten sam motor, który jest dostępny w drogowej wersji tego samego samochodu. W BMW Z4 dostępne są 4- i 6-cylindrowe rzędowe motory o objętości do 3,0 l, natomiast w Z4 GTE pod maską znajduje się… widlasta ósemka o objętości 4,4 l. Seryjne BMW Z4 mogło co najwyżej stać koło innego modelu BMW z tą ostatnią jednostką, ale producent nigdy nie planował Z4 z V8.

Obraz

Z wstawieniem nowej jednostki wiąże się też sposób jej montażu, którego oczywiście nie znamy – mam na myśli ustawienie w stosunku do reszty pojazdy, co ma wpływ na rozkład masy, a jakie to ma przełożenie na charakterystykę pojazdu łatwo sobie wyobrazić.

Z4 GTE ma najprawdopodobniej ten sam silnik, co Z4 GT3, a więc jednostkę napędową P65. W aucie klasy GT3 ten motor rozwija moc 515 KM, natomiast w GTE moc jest zredukowana poprzez zwężki w układzie dolotowym do około 485 KM (maksymalny moment obrotowy wynosi 480 Nm).

Ciekawostką są też rozmiary restryktorów. Dla motorów o objętości skokowej z przedziału 4,0-4,5 l przewidziane są dwie zwężki o średnicy 28,30 mm każda, tymczasem BMW zastosowało układ 2 x 29,40 mm (oczywiście IMSA i ACO musiały się na to zgodzić).

Obraz

Reszta wozu jest już zgodna z regulacjami. Napęd przenoszony jest na tylne koła, a zamiast seryjnej Niemcy zastosowali 6-biegową sekwencyjną skrzynię przekładniową ZF z wielopłytkowym sprzęgłem.

Ciekawostkę stanowi zawieszenie – przynajmniej tak wynika z opisu BMW. Podobno na przedniej osi znajduje się kolumna resorująca MacPhersona, ale oprócz wahacza zamontowano tam też popychacz. Prawdę mówiąc nie wiem po co on tam jest w sytuacji, gdy zastosowano kolumnę MacPhersona.

Z tyłu jest już bardziej konwencjonalnie, a więc zawieszenie wielowahaczowe z amortyzatorami i sprężynami śrubowymi. Tylne i przednie sprężyny przygotowała firma H&R. Amortyzatory mają naturalnie wielostopniową regulację charakterystyki.

Obraz

W kategorii GTE zabronione są hamulce węglowe i tutaj żadnej niespodzianki nie ma – BMW ma żeliwne tarcze hamulcowe. Hamulce są schowane za kołami o średnicy 18”. Opony dostarczyła firma Michelin.

Zgodnie z regulaminem serii ALMS (to właśnie tam ma przede wszystkim startować Z4 GTE) auto ma 110-litrowy zbiornik paliwa. Warto też zwrócić uwagę, że samochód jest dość krótki (ma niespełna 4,4 m długości), a przy tym szeroki (mierzy 2010 mm).

Z4 GTE to nie pierwsze auto BMW, które nie do końca spełnia wymagania narzucone przez organizatorów serii, w których ma startować. Podobna sytuacja była z M3 GTR (E46), które pod maską miało 4-litrowy silnik V8. Tej jednostki nie było przecież w seryjnym samochodzie. Żeby jednak nie było, że tylko BMW jest „beee” – Chrysler dostał zgodę na swojego Vipera GTS-R, który ma silnik o objętości skokowej przekraczającej o prawie 3 litry regulaminowe maksimum.

Obraz

Pojawia się pytanie czemu ACO i IMSA dopuszcza do startów takie konstrukcje jak Z4 GTE. Wydaje się, że chodzi o pieniądze. Kategoria GTE jest coraz mniej popularna ze względu na koszty przygotowania aut i ich startów. Do tego maszyny GTE są dużo wolniejsze od prototypów, a wiadomo, że większość osób interesuje się najszybszymi pojazdami. Ponadto ostatnio dużą popularność zdobywają wozy GT3, które są tylko trochę wolniejsze, a dużo tańsze, bo nie obowiązuje ich tak ścisły regulamin techniczny.

W związku z tym wydaje się, że pozostanie w klasie GTE takiej firmy jak BMW czy dopuszczenie Vipera przekłada się na wzrost popularności samych wyścigów ALMS.

Obraz

Jak dobrym samochodem wyścigowym jest BMW Z4 GTE przekonamy się już w ciągu kilku (może kilkunastu) wyścigów.

Lista innych samochodów rajdowych i wyścigowych opisywanych na łamach Autokultu znajduje się poniżej.

Inne samochody:

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, P65
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4361 cmsup3/sup, 2 restryktory po 29,40 mm każdy
  • Moc maksymalna: 485 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 111,21 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 480 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, sekwencyjna ZF
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 12,5 x 18” BBS
  • Koła tylne: 13,0 x 18” BBS
  • Opony przednie: 30/68-18 Michelin
  • Opony tylne: 31/71-18 Michelin

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1245 kg
  • Stosunek masy do mocy:≈ 2,57 kg/KM
  • Długość: 4395 mm
  • Szerokość: 2010 mm
  • Wysokość: 1205 mm (nominalna)
  • Rozstaw osi: 2512 mm
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/26] Źródło zdjęć: |

Źródło: BMW

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów