BMW X3 xDrive 30d - test, opinia, spalanie, cena

Gdy do naszej redakcji przyjechało BMW X3 xDrive 30d z pakietem M, a później okazało się, że to ja mam je przetestować, byłem nieco… zawiedziony. Nie dlatego, że nie lubię tego modelu, lecz dlatego, że niewiele wcześniej testowałem niemal identyczny wóz, a mianowicie X4 z prawie tym samym wyposażeniem, silnikiem, a nawet kolorem. To będzie test tego samego auta tylko z innym bagażnikiem – pomyślałem. Myliłem się.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

BMW X3 xDrive 30d - test, opinia

Gdy otworzysz katalog BMW X3 pierwsze słowa to: „Nowe BMW X3. Bezgraniczne. Wszechstronne.” Lubię czytać katalogi bo widać w nich wysiłki marketingowców, robiących wszystko by przekonać do tego, że ten konkretny samochód jest dla Ciebie stworzony. Weźmy wstęp pt. „Korzystaj z życia!” Czytamy tak: Nowe BMW X3 – stworzone dla małych i dużych wyzwań w życiu codziennym. W drodze do pracy lub w weekend. Z całą rodziną lub w pojedynkę. Przy wyważonym zestawieniu sportowego charakteru, stylistyki, wydajności i funkcjonalności, dzięki którym każda przygoda będzie samą przyjemnością. Odkryj w sobie odkrywcę i ciesz się życiem razem z nami: z nowym X3.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© fot. Marcin Łobodziński

Powyższy tekst wydaje się ubranym zgrabnie w słowa bełkotem, ale postanowiłem rozłożyć go na czynniki pierwsze by sprawdzić ile w nim prawdy. Po kilkudniowym teście przekonałem się, że opinii o tym aucie nie da się wyrazić innymi przymiotnikami. Katalog mnie nie przekonał, ale ten wóz tak i już wiem, że wszystko się zgadza.

Pragmatycznie

Nie żebym był wielkim fanem marki BMW, choć przyznam, że lubię te samochody. W redakcji jestem uznawany za zbyt pragmatycznego, a żona twierdzi, że się starzeję, bo już nie ustawiam fotela kierowcy w możliwie najniższej pozycji, a w dodatku czerpię przyjemność jeżdżąc zgodnie z przepisami. Teoretycznie kompletnie nie pasuję do BMW, a już na pewno nie do mocnej wersji z pakietem M. To fakt, gdybym był klientem BMW i kupował X3, wybrałbym wersję xLine z mniej wulgarnym zderzakiem przednim, czarnymi i srebrnymi nakładkami z tworzyw sztucznych oraz maksymalnie 18-calowymi felgami. Patrząc na testowe X3 i porównując je z poprzednim X4, mam wrażenie, że sportowy pakiet pasuje bardziej do X4. Pakiet M nie do końca ładnie komponuje się w założonymi w moim egzemplarzu felgami o średnicy 18 cali.

Felgi 18-calowe wyglądają na trochę zbyt małe i nie pasują wizualnie do pakietu M. Jednak dzięki nim komfort jazdy jest bardzo wysoki
Felgi 18-calowe wyglądają na trochę zbyt małe i nie pasują wizualnie do pakietu M. Jednak dzięki nim komfort jazdy jest bardzo wysoki © fot. Marcin Łobodziński

Wnętrze jest w zasadzie identyczne i różni się nieznacznie wyposażeniem, czyli liczbą przycisków. Mówimy jednak o przedniej części kabiny, bo już z tyłu jest zupełnie inaczej. Przede wszystkim, w przeciwieństwie do X4, gdzie tylną kanapę można nazwać rezerwowym miejscem, BMW X3 możesz podróżować z całą rodziną, zgodnie z tym, co czytamy w katalogu. Miejsca na tylnej kanapie jest bardzo dużo, a montaż fotelika jest łatwiejszy. Dziecko nawet w pozycji do spania ma wystarczającą przestrzeń na nogi. I to dość ciekawe, bo niby rozstaw osi jest ten sam, a jednak wzajemne ukształtowanie oraz umieszczenie foteli i kanapy, a także kształt i pochylenie jej oparcia są zupełnie inne. W X3 kanapa jest też zamontowana wyżej nad podłogą, co nieznacznie zmienia pozycję wyższych pasażerów drugiego rzędu. Nie siedzą już z kolanami na poziomie klatki piersiowej, ale i tak mogłoby być jeszcze wyżej. Inna sprawa, że kanapa jest bardzo komfortowa.

Miejsca na tylnej kanapie jest pod dostatkiem - to prawdziwy wóz rodzinny
Miejsca na tylnej kanapie jest pod dostatkiem - to prawdziwy wóz rodzinny © fot. Marcin Łobodziński

W X3 na pewno nie zabraknie wspomnianej w prospekcie funkcjonalności, bo po chwili dostrzega się liczne schowki, każdy z nich o odpowiedniej wielkości, kształcie i funkcji. Są przemyślane jak - chciałoby się powiedzieć - w Volkswagenie, ale pod tym względem BMW jest o poziom wyżej. Wystarczy otworzyć ogromny podłokietnik czy pojechać na każdym z czterech wygodnych miejsc w dłuższą trasę. Mistrzostwem jest bagażnik o pojemności 550 litrów. Może nie jest litrażowo największy w segmencie średnich SUV-ów, ma tylko 50 litrów więcej przestrzeni niż w X4, ale robi bardzo dobre wrażanie już samym kształtem. W dodatku mamy dziecinnie łatwo składane oparcia kanapy, kształtujące niemal płaską podłogę przestrzeni o pojemności 1600 litrów. Jedyną wada może być ciężka belka z roletą o strukturze przypominającej dodatkowe wzmocnienie podczas wypadku. Pod podłogą bagażnika jest kilka schowków na drobiazgi, znajdziemy tam też ucha do mocowania bagażu, które zaczepia się w dowolnym miejscu na szynach. Po bokach praktyczne siatki, kieszenie, haczyki i paski na nieduże przedmioty. Chciałoby się rzec simply clever, ale to nie ta marka. Rzeczywiście, jeśli chodzi o wyważenie sportowego charakteru, stylistyki, wydajności i funkcjonalności, to pod tym ostatnim względem niczego BMW X3 nie brakuje.

Bagażnik jest duży i bardzo przemyślany - funkcjonalność na najwyższym poziomie
Bagażnik jest duży i bardzo przemyślany - funkcjonalność na najwyższym poziomie © fot. Marcin Łobodziński

Emocjonalnie

A co z charakterem i wydajnością? Charakter testowanego X3 jest zupełnie inny niż X4. Niby ma wszystko tak samo – zawieszenie, silnik, podobna masa – a jednak jeździ się nim inaczej. Jedyną różnicą, jaką można dostrzec jest rozmiar opon. W X3 były gumy 245/50 R18, natomiast w X4 245/45 R19. Rozmiar to jedno, ale już na pierwszy rzut oka widać większy profil. Czy to może mieć tak duże znaczenie? Jeśli nie, to w takim razie inaczej zestrojono układ jezdny z adaptacyjnymi amortyzatorami. Bardziej komfortowy, płynniej działający na nierównościach, pozwalający na większe przechyły karoserii na zakrętach. Jadąc trasą z większą prędkością czuć, że auto płynie, a nie jak X4 klei się do nawierzchni. To co X3 oferuje w trybie Sport, to w X4 dostajesz w najbardziej komfortowych ustawieniach. Nie oznacza to jednak, że brakuje mu sportowego charakteru.

W wolnych chwilach można skorzystać z Internetu
W wolnych chwilach można skorzystać z Internetu © fot. Marcin Łobodziński

Pozostaje na nieznacznie zmienionym poziomie, ale wiadomo, że znalezienie złotego środka to sztuka pewnych kompromisów, wspomnianego w prospekcie wyważenia. Napęd xDrive skutecznie przenosi 560 Nm momentu obrotowego, dostępnego na zawołanie dzięki szybkiej pracy 8-stopniowego automatu. 3-litrowy diesel został publicznie nazwany przez Krzysztofa Hołowczyca najlepszym silnikiem świata, a w rozmowie prywatnej Hołek nie chciał zmienić zdania. Nie dziwię się, bo to również i mój faworyt. Niesamowity dźwięk podczas przyspieszania i potężny ciąg momentu obrotowego przez całą skalę obrotomierza. Jak to ujął w słowa nasz najbardziej utytułowany rajdowiec: „Ma tyle momentu obrotowego, że gdy widzisz przed sobą wielką, niemal pionową górę, po prostu wciskasz gaz i jedziesz”. Automatyczna skrzynia z klasycznym konwerterem zmienia biegi wcale nie gorzej od niby lepszych dwusprzęgłówek, a w trybie manualnym nawet czuć kopnięcie w plecy, gdy wrzuca wyższy bieg. Do tego napęd xDrive dzięki dołączanej przedniej osi, pozwala na szczyptę szaleństwa ku zdziwieniu gapiów, oglądających wychodzącą bokiem z łuku „terenówkę”. Układ kierowniczy jest wspaniały, a sama kierownica mięsista i sprawiająca miłą rozkosz za każdym razem, gdy się ją chwyci.

"To najlepszy silnik na świecie" - Krzysztof Hołowczyc
"To najlepszy silnik na świecie" - Krzysztof Hołowczyc © fot. Marcin Łobodziński

Na spokojnie

Gdy na chwilę chce się odpocząć i po prostu normalnie jechać, bez szaleństw i wciskania pedału gazu do oporu, warto skorzystać z trybu ECO, który jakoś bardziej pasuje do charakteru X3 niż X4, w którym nota bene go nie polecałem. Automat zaczyna się leniwić, ale przechodzi w tryb żeglowania. To niesamowite, ale dzięki niemu, testowe spalanie w mieście wyniosło równe 8 l/100 km, przy spalaniu w trasie 7,5 l/100 km. Jak to możliwe? Wystarczy zrozumieć jak się jeździ tym samochodem. Siła jednostki napędowej pozwala na jedynie muskanie prawą stopą pedału gazu, a oczekiwana prędkość pojawia się po 2 sekundach. Układ napędowy i jezdny X3 wyróżniają się niesamowitym wybiegiem, co jest też spowodowane niemałą masą. W gruncie rzeczy chodzi o to, że w mieście większość drogi przejeżdża się na luzie, a każde przyspieszenie trwa tylko chwilę. Dzięki odpowiedniej technice jazdy nie trzeba się bać miejskiej eksploatacji tak mocnego i stosunkowo dużego auta. Niestety niewiele da się zrobić na autostradzie przy stałej prędkości 140 km/h. Wtedy testowe X3 spalało 9,9 l/100 km.

Genialne reflektory diodowe świecą tam, gdzie byś chciał niezależnie od warunków
Genialne reflektory diodowe świecą tam, gdzie byś chciał niezależnie od warunków © fot. Marcin Łobodziński

BMW X3 - samochód kompletny

Mamy wydajność, dynamikę, funkcjonalność, a charakteru też nie trzeba długo szukać. Tym autem można jeździć na co dzień do pracy, a na weekendowy wypad bez trudu zmieścić standardową, europejską rodzinę i sporą ilość bagaży. BMW X3 doskonale odpręża lub zapewnia dużą frajdę – do wyboru – gdy chce się po prostu pojeździć. Co więcej, X3 nawet nieźle radzi sobie poza drogami utwardzonymi, a na szutrze pozwala się pobawić. W nocy pomagają doskonałe światła adaptacyjne, które świecą zawsze tam gdzie trzeba mocnym strumieniem. Wszystkie cechy z katalogu, a nawet więcej, można w nim odnaleźć i jest lepszy od X4. Oczywiście dla kogoś tak pragmatycznego jak ja.

PLUSY:

Przyjemność z jazdy

Bardzo wysoki komfort podróżowania

Mocny i ekonomiczny silnik

Świetna skrzynia biegów i układ napędowy

Doskonałe światła

MINUSY:

Nieco za nisko umieszczone siedzisko kanapy

BMW X3 xDrive 30d - dane techniczne, spalanie, cena

Testowany egzemplarz: BMW X3 xDrive30d
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R6, turbodoładowanie
Rodzaj paliwa:ON
Ustawienie:Wzdłużnie
Rozrząd:DOHC 24V
Objętość skokowa:2993 cm3
Stopień sprężania:16,5
Moc maksymalna:258 KM (przy 4000 rpm)
Moment maksymalny:560 Nm (przy 1500-3000 rpm)
Skrzynia biegów:8-biegowa, automatyczna Steptronic
Typ napędu:4×4, xDrive
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe, wentylowane
Zawieszenie przednie:Podwójne wahacze
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany
Koła, ogumienie przednie:245/50 R18
Koła, ogumienie tylne:245/50 R18
Masy i wymiary
Typ nadwozia:SUV
Liczba drzwi:5
Masa własna:1895 kg
Ładowność:590 kg
Długość:4657 mm
Szerokość:1881 mm
Wysokość:1678 mm
Rozstaw osi:2810 mm
Pojemność zbiornika paliwa:67 l
Pojemność bagażnika:550-1600 l
Osiągi
Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:5,9 s
Prędkość maksymalna:232 km/h
Zużycie paliwa (miasto):6,5 l/100 km8,0 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):5,6 l/100 km7,5 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):5,9 l/100 km8,4 l/100 km
Emisja CO2:156 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:b.d.
Cena
Testowany egzemplarz:344 165 zł
Model od:155 800 zł
Wersja silnikowa od:234 900 zł
Wyposażenie
Wybrane wyposażanie testowanej wersji:Standardowe:Opcjonalne
Dodatki stylistyczne nadwozia:Lakier biel alpejska, relingi dachowe z aluminium,Pakiet sportowy M (24 845 zł), przyciemniane szyby tylne (1976 zł),
Dodatki stylistyczne wnętrza:Sportowe fotele przednie, listwy ozdobne ze szlifowanego aluminium,podsufitka indyvidual w kolorze antracytowym,Skóra Nevada brąz(6136 zł), Pakiet sportowy M
Koła i opony:18", opony runflat
Komfort:kierownica wielofinkcyjna, czujniki parkowania przód-tył, tempomat, ogrzewanie przednich foteli, pakiet dodatkowych schowków,Dostęp komfortowy (2991 zł), elektryczna regulacja foteli przednich z pamięcią ustawień (5576 zł), podparcie lędźwiowe foteli przednich (1570 zł),
Bezpieczeństwo:Aktywne zagłówki, czujnik kolizji, 6 poduszek powietrznych, DSC, asystent świateł drogowych, diodowe światła przeciwmgłowe,Ostrzeżenie o ograniczeniach prędkości (1624 zł), adaptacyjne reflektory diodowe (9077 zł)
Multimedia:-BMW ConnectedDrive Advanced Plus (4412 zł), nawigacja Proffesional (12 628 zł), kamera cofania (2129 zł), zestaw Hi-Fi Harman Kardon (5527 zł), internet (762 zł),
Mechanika:Start-Stop, automatyczna skrzynia biegów, przełącznik właściwości jezdnych z trybem ECO PRO, Performance Control, odzysk energii hamowania, pakiet serwisowy 5 lat/100 000 kmElectronic Damper Control (3853 zł)
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach