BMW przywróciło do życia 50-letni koncept. Jest jedyny w swoim rodzaju

BMW jak co roku porządnie przygotowało się do konkursu samochodowej elegancji w Villa d`Este. Na włoskiej imprezie Bawarczycy zaprezentowali wyjątkowy koncept o nazwie Garmisch. W przeciwieństwie jednak do większości podobnych projektów, nie jest to zapowiedź nowego modelu, lecz reinkarnacja pojazdu z 1970 roku.

Piękne? Nie do końca. Z pewnością jednak fascynujące.Piękne? Nie do końca. Z pewnością jednak fascynujące.
Źródło zdjęć: © mat.prasowe
Aleksander Ruciński

Garmisch Concept ujrzał światło dzienne podczas targów samochodowych w Genewie, w 1970 roku. Auto było dziełem studia projektowego Bertone, a pod względem technicznym bazowało na modelu 2002 tii. Niestety zniknęło tak szybko, jak się pojawiło. Jedyny na świecie egzemplarz po prostu zaginął. Do dziś nie do końca wiadomo, co się z nim stało. Prawie 5 dekad później BMW postanowiło zbudować koncept na nowo.

Nie było to łatwe zadanie. Bazowano wyłącznie na fotografiach (głównie czarno-białych) oraz niezbyt obszernej dokumentacji technicznej. Mimo to końcowy efekt przerósł najśmielsze oczekiwania. To zasługa zespołu BMW Classic wspieranego przez ludzi z BMW Group Design. Nad projektem czuwał też Marcello Gandini - twórca oryginału. Ich wspólny wysiłek zdecydowanie się opłacił.

Powstał naprawdę wyjątkowy pojazd, który nawet dziś wygląda zaskakująco nowocześnie. Sam Gandini, który sięgnął pamięcią 50 lat wstecz, twierdzi, że reinkarnacja konceptu Garmisch niczym nie różni się od oryginału. Można uwierzyć na słowo człowiekowi, który ma na swoim koncie tak genialne projekty jak Lamborghini Miura, Lancia Stratos Zero czy Alfa Romeo Carabo.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© mat.prasowe

BMW Garmisch nie jest może najpiękniejszym pojazdem w historii marki. Trzeba jednak przyznać, że wyróżnia się na tle konkurencyjnych projektów z początku lat 70. Dotyczy to nadwozia, jak i wnętrza. Nie brakuje tu charakterystycznych elementów takich jak nietypowe "nerki" atrapy chłodnicy, reflektory umieszczone za przeszkleniami, czy tylne lampy ozdobione pionowymi frezami.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© mat.prasowe

Luksusowo wykończone wnętrze zaskakuje natomiast pionową konsolą centralną z odwrotnie zamontowanym radiem, licznymi metalowymi wstawkami, jak również schowkiem na rękawiczki z dużym, rozkładanym lusterkiem. Wyjątkowa kabina zdecydowanie dorównuje kontrowersyjnej karoserii. Nie pozostaje nic innego, jak cieszyć się, że BMW wskrzesiło ten wyjątkowy projekt. Teraz trafi on do bawarskiego muzeum marki, gdzie będzie podziwiany przez szerszą publiczność.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/47] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Nowe prawo UE. Bruksela chce zmian w samochodach
Nowe prawo UE. Bruksela chce zmian w samochodach
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają