Dalej ten samochód z trzycylindrowym silnikiem wolałbym bardziej niż niejeden, o wiele droższy i o wiele szybszy wóz. © fot. autokult

BMW kończy produkcję i8. Dla mnie to samochód wyjątkowy i żegnam go ze smutkiem

Mateusz Lubczański

Po sześciu latach na rynku opuszcza nas jeden z najważniejszych i najbardziej zjawiskowych samochodów ostatnich lat, a nawet dziesięcioleci. To i8 dało podwaliny pod niemal każde nowoczesne BMW i pokazało jak powinny wyglądać samochody sportowe – nie tylko pod względem prezencji.

Nigdy nie zapomnę, gdy przejeżdżałem wczesnym rankiem przez warszawski "mordor" jednym z pierwszych egzemplarzy BMW i8. W pełni naładowane baterie pozwalały na poruszanie się w całkowitej ciszy. W taki sposób zaskoczyłem pana, który zamiatał ulicę. Auto zauważył dopiero, gdy zbliżyłem się do niego na kilka metrów. Prawdopodobnie – biorąc pod uwagę jego ruch ust – pod jego nosem padło popularne przekleństwo. Z ręki wypadła miotła. Jego szczęka po prostu opadła.

Trudno się dziwić, skoro nawet dziś i8 wygląda fenomenalnie i młodo. Gdybym kręcił "Powrót do przyszłości” na nowo, zamiast Deloreana DMC-12 wykorzystałbym BMW i8. Jego otwierane do góry drzwi dalej robią takie samo wrażenie jak w latach 80. XX wieku i nigdy był z nich nie zrezygnował, choć są po prostu beznadziejne i niewygodne w użyciu. Zresztą, zobaczcie sami:

BMW napisało zasady gry od nowa. Auto wyglądające jak milion dolarów, które mogło przyspieszyć do setki w 4,4 sekundy, miało pod maską (a właściwie za plecami kierowcy) wyśmiewany, trzycylindrowy silnik o pojemności 1,5 litra. Nie pomagał też fakt, że opony były wąziutkie, a łącznie auto miało "zaledwie" 374 konie mechaniczne. To – w klasie luksusowych aut sportowych – za mało.

Ale papierowe dane nie miały tutaj większego znaczenia. To pierwsza hybryda plug-in (mogła być ładowana z gniazdka) marki, która dawała, nawet daje jeszcze dziś, wrażenie poruszania się czymś z przyszłości. Czułeś się jak Elon Musk czy Tony Stark, który patrzył na innych użytkowników drogi – szybszych, droższych, z większymi silnikami – zastanawiając się: po co im tak skomplikowane samochody?

BMW i8
BMW i8 © fot. autokult

BMW za to musiało się naprawdę postarać w przypadku rodziny i. Cała fabryka w Lipsku została przyporządkowana jednej rzeczy – produkcji ekologicznej. Tam pracowały drukarki 3D, a wiatraki generowały całą energię elektryczną. Gdy zwiedzałem ten obiekt nie mogłem uwierzyć, że w miejscu, gdzie produkuje się samochody, może być tak cicho.

Wykorzystanie włókna węglowego (które w momencie premiery nie było aż tak rozpowszechnione) pozwoliło na stworzenie monokoku, którego w praktyce nie dało się zniszczyć – tak mówili przedstawiciele BMW. Nie było sytuacji, w której trzeba było go naprawiać po wypadku. Chyba, że nie było już czego naprawiać, ale wówczas los kierowcy był przesądzony. Osiągnięto też idealny rozkład mas, tak pożądany w samochodzie sportowym.

Choć nie ukrywam, że BMW i8 totalnie nie prowadziło się jak auto sportowe i bez problemu mogę wymienić co najmniej 10 tańszych i bardziej angażujących aut. Jednak – nieco naciągając teorię – w trybie elektrycznym było to pierwsze przednionapędowe BMW, na które tak bardzo psioczą teraz fani.

W dziesiątkę BMW trafiło z wersją Roadster, którą doceniłem przy plażach Chorwacji. Znów zakochałem się w całkowitej ciszy, którą zapewniał układ hybrydowy, tym razem z możliwością cieszenia się otwartym niebem nad głową. Trudno o lepszy sposób zdobywania opalenizny.

BMW i8 Roadster
BMW i8 Roadster © fot. Mateusz Lubczański

Niestety, nie każdy dał się przekonać do takiej wizji elektromobilności, dlatego na rynek trafiło zaledwie 20 tys. egzemplarzy BMW i8. Porsche przez ten czas sprzedało 5 razy więcej egzemplarzy konkurencyjnego 911 i to tylko w Europie.

Dla mnie BMW i8 to ewidentny "future classic", którego ceny na rynku wtórnym warto obserwować. Ja mogę tylko podziękować za to, że pokazało mi jak hybrydy i małe silniki mogą dalej dać radość w tym przepełnionym limitami świecie. Szerokiej drogi, i8!

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów