BMW E36 M3 Compact naprawdę istnieje. Producent pochwalił się jedyną sztuką

BMW E36 Compact było najmniejszym i najtańszym wydaniem Serii 3. Producent traktował tę wersję nieco po macoszemu, co objawiało się m.in. mniej rozbudowaną gamą silników, szczególnie tych mocniejszych. Jak się jednak okazuje, były wyjątki, a właściwie jeden.

Rarytas nie tylko dla fanów marki.Rarytas nie tylko dla fanów marki.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / BMW
Aleksander Ruciński

BMW E36 Compact - w przeciwieństwie do coupe - nigdy oficjalnie nie doczekało się topowego, ostrego wydania M3. Ci, którzy chcieli połączyć krótkie nadwozie z mocną sześciocylindrówką, musieli brać sprawy w swoje ręce. Przez lata powstało kilka M3 w kompakcie, lecz żadne z nich nie było oficjalnym dziełem bawarskiego producenta. Jak się jednak okazuje, BMW ma na koncie takie auto - dosłownie jeden egzemplarz.

Najwyraźniej inżynierowie chcieli sprawdzić, "co by było, gdyby..." i wsadzili pod maskę E36 Compact 320-konną, rzędową "szóstkę" S50B32 znaną z M3 Coupe. Auto zostało niedawno szerzej przedstawione w filmie przygotowanym przez BMW Group Classic, który znajdziecie poniżej.

Inside BMW Group Classic — the E36 Compact “Pocket Rocket”.

Pomiędzy Coupe i Compactem jest sporo różnic konstrukcyjnych, a długość nadwozia różni się aż o 23 cm, co owocuje zaskakująco niską masą konstrukcji. Auto doposażone w dodatkowe rozpórki i kubełkowe fotele Recaro waży 1300 kg - o 150 kg mniej niż coupe, co powinno przekładać się na świetne osiągi.

Szkoda, że Niemcy nie zdecydowali się na większą serię produkcyjną, która mogła być protoplastą współczesnych hot hatchy o mocach ponad 300 KM. Z pewnością byłaby też nie lada gratką dla kolekcjonerów.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/7] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów