BMW 120d (F20) Sport Line - kompakt inny niż wszystkie [test autokult.pl]

W ostatnią sobotę w warszawskim BMW Auto Fus odbyła się premiera nowej Serii 1 oznaczonej symbolem F20. Najmniejsze w ofercie i zarazem najbardziej kontrowersyjne od strony stylistycznej BMW w kontakcie na żywo potrafi przekonać do siebie nawet największych sceptyków.

BMW 1 F20 120d (fot. Paweł Kaczor)BMW 1 F20 120d (fot. Paweł Kaczor)
Rafał Warecki

W ostatnią sobotę w warszawskim BMW Auto Fus odbyła się premiera nowej Serii 1 oznaczonej symbolem F20. Najmniejsze w ofercie i zarazem najbardziej kontrowersyjne od strony stylistycznej BMW w kontakcie na żywo potrafi przekonać do siebie nawet największych sceptyków.

Najnowsza Seria 1 została zaprezentowana po raz pierwszy w czerwcu tego roku, a oficjalna premiera miała miejsce na trwających jeszcze targach we Frankfurcie. BMW F20 pojawiło się równolegle także w Polsce. Czym prędzej więc udaliśmy się do BMW Auto Fus, aby dokładniej poznać to auto.

Stylistyczna ewolucja modelu E87 cechuje się charakterystyczną dla segmentu C bryłą, zarysowaną liniami agresywniejszymi niż u poprzednika. Szeroko rozstawione, sześciokątne, przednie lampy wzbudzają najwięcej skrajnych emocji, pas tylny auta wygląda już dużo prościej i spokojniej, ale wystający poza obrys zderzak i duże reflektory nadają sylwetce atletycznego wyrazu.

BMW 1 F20 120d (fot. Paweł Kaczor)
BMW 1 F20 120d (fot. Paweł Kaczor)

Testowany egzemplarz wyposażony był w jeden z opcjonalnych pakietów – mroczny Sport Line. Oznacza to, że niektóre elementy nadwozia zaznaczają swoją obecność czarnym, błyszczącym lakierem, a w nadkolach znalazły się lekko przydymione, siedemnastocalowe obręcze Orbit z polerowanym na wysoki połysk czołem. W przypadku Urban Line samochód rozjaśniony jest białymi akcentami.

Pakiety te mają swoje odzwierciedlenie także w środku auta i kreują zindywidualizowany styl. Dla Sport Line znakiem rozpoznawczym wnętrza jest czerwień, dlatego w środku przeszycie foteli czy wstawki konsoli centralnej są właśnie w tym kolorze. Na deskę rozdzielczą nowej Serii 1 składają się wszystkie charakterystyczne elementy występujące w pozostałych modelach BMW.

Konsola skierowana w stronę kierowcy tradycyjnie już została podzielona na sterowanie nagłośnieniem i klimatyzacją, nieco wyżej znajduje się panoramiczny wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości, a na tunelu środkowym za dżojstikiem automatycznej skrzyni biegów umieszczono pokrętło iDrive. Kilka lat temu system ten miał niewiele wspólnego z ergonomią i intuicyjną obsługą, jednak w dzisiejszych BMW działa po prostu rewelacyjnie. Jedyną wadą wyposażenia jest lektor systemu nawigacji, który wymaga dopracowania pod względem pilotażu w języku polskim. Dla miłośników samochodowych gadżetów BMW przygotowało długą listę standardowych i opcjonalnych funkcji ConnectedDrive, które umilą i ułatwią codzienne podróżowanie.

BMW 1 F20 120d (fot. Paweł Kaczor)
BMW 1 F20 120d (fot. Paweł Kaczor)

Kompozycja lśniącej czerni i krwistej czerwieni, niska pozycja za kierownicą oraz twarde fotele z intensywnie wyprofilowanymi skrzydłami bocznymi sprawiają, że Seria 1 z pakietem Sport Line zachęca do dynamicznej jazdy, tym bardziej że do dyspozycji mieliśmy najmocniejszą w ofercie jednostkę napędową.

Na temat stylistyki nowego BMW Serii 1 można prowadzić wielogodzinne rozmowy naszpikowane argumentami „za” i „przeciw”, lecz jeśli chodzi o właściwości jezdne, to krótkiej przejażdżce większość zgodziłaby się bezapelacyjnie – bawarski reprezentant segmentu C prowadzi się po prostu świetnie.

Po bezkluczykowym odpaleniu silnika do kabiny dociera charakterystyczny odgłos czterocylindrowej jednostki wysokoprężnej, silnik ten oprócz dźwięku nie ma innych "wad". Samochód przyspiesza niezwykle żwawo niemal w pełnym zakresie prędkości obrotowych. Maksymalny moment 380 Nm dostępny jest już od 1750 rpm, co sprawia, że pod prawą stopą kierowca ma cały czas odpowiedni potencjał, a silnik TwinPower Turbo nie ociąga się w wykonywaniu poleceń. Z reakcją nie czeka także ośmiostopniowa skrzynia Steptronic, a jeśli kierowca chce ją wyręczyć, za skórzaną kierownicą opcjonalnie znajdzie opcjonalne łopatki do manualnego doboru przełożeń. Pociągnięcie lewej dźwigienki i wyprostowanie prawej stopy daje przyjemność.

BMW 1 F20 120d (fot. Paweł Kaczor)
BMW 1 F20 120d (fot. Paweł Kaczor)

Moment obrotowy przekazywany na tylne koła to nadal wyjątek w segmencie C. Dodatkowo o odpowiednie prowadzenie dba adaptacyjny układ kierowniczy, który pracuje niezwykle precyzyjnie, i regulowane nastawy zawieszenia pozwalające wybrać między komfortową jazdą po mieście a szaleństwami w szybkich łukach.

Sportowe emocje to jednak nie wszystko, BMW 120d oferuje także coś dla osób, dla których ważna jest ekonomia jazdy. Oprócz ustawień Sport Plus, Sport i Comfort przygotowano także nowatorską w samochodach z Bawarii opcję Eco Pro. Podczas korzystania z tego trybu praca układu napędowego, silnika i wyposażenia wnętrza optymalizowana jest w kierunku oszczędności paliwa. Przy odpowiedniej współpracy ze strony kierowcy można zmniejszyć zużycie oleju napędowego aż o 20%. Przy testowaniu ustawień i działania Eco Pro bez żadnego wysiłku udało mi się zaoszczędzić średnio 12 na 100 przejechanych kilometrów, więc system ten na pewno ma potencjał.

W efektywnym prowadzeniu auta pomagają wskazówki i informacje wyświetlane na tablicy zegarów, a motywuje licznik zaoszczędzonych kilometrów zasięgu. Zaletą jest także fakt, że tryby nie są sztywne - można dostosować je do indywidualnych potrzeb, temperamentu i stylu jazdy.

BMW 1 F20 120d (fot. Paweł Kaczor)
BMW 1 F20 120d (fot. Paweł Kaczor)

BMW 120d z pakietem Sport Line to ciekawa propozycja, zapewniająca wyjątkowe wrażenia z jazdy. Przykuwający wzrok, nieco kontrowersyjny od strony stylistycznej samochód wyposażony w mocną jednostkę napędową i zróżnicowane tryby jazdy pozostawia kierowcy dużą swobodę w podejmowaniu decyzji, kiedy można pozwolić sobie na reklamowaną przez BMW radość z jazdy, a kiedy postawić na komfort i zaoszczędzić kilka litrów paliwa.

Oprócz prezentowanego w teście modelu 120d (184 KM) w ofercie znajdują się też dwie słabsze wersje tego samego silnika  - 116d (116 KM) i 118d (143 KM) oraz dwa warianty benzynowe oparte na jednostce R4 o pojemności 1,6 litra – 116i (136 KM) i 118i (170 KM). Bazowa wersja 116i kosztuje 99 900 zł.

  • ciekawe pakiety stylistyczne Urban Line i Sport Line
  • wygodne fotele z dobrym trzymaniem bocznym
  • bardzo ładne felgi
  • świetna jednostka napędowa
  • rewelacyjne prowadzenie
  • szybka praca skrzyni Steptronic
  • ciekawy i ekonomiczny tryb Eco Pro
  • odczuwalne działanie systemu Start&Stop
  • słaby lektor nawigacji

Samochód do testów udostępnił salon BMW Auto Fus

Testowany egzemplarz: BMW 120d (F20) Sport Line
Silnik i napęd:
Typ:R4, TwinPower Turbo
Rodzaj paliwa:Olej Napędowy
Ustawienie:Wzdłużnie
Rozrząd:16V DOHC
Objętość skokowa:1995 cm3
Stopień sprężania:16,5:1
Moc maksymalna:184 KM (przy 4000 rpm)
Moment maksymalny:380 Nm (przy 1750 rpm)
Objętościowy wskaźnik mocy:92 KM/l
Skrzynia biegów:8-stopniowa, automatyczna Steptronic
Typ napędu:RWD
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe
Zawieszenie przednie:Wielowahaczowe
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe
Układ kierowniczy:Zębatkowy (wspomagany elektrycznie)
Koła, ogumienie przednie:17'' 225/45 R17
Koła, ogumienie tylne:17'' 225/45 R17
Masy i wymiary:
Typ nadwozia:Hatchback
Liczba drzwi:5
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,320
Masa własna:1440 kg
Stosunek masy do mocy:7,83 kg/KM
Długość:4324 mm
Szerokość:1765 mm
Wysokość:1421 mm
Rozstaw osi:2690 mm
Rozstaw kół przód/tył:1521/1556 mm
Test zderzeniowy EuroNCAP:b/d
Osiągi:
Przyspieszenie 0-100 km/h:7,3 s
Prędkość maksymalna:228 km/h
Katalogowe zużycie paliwa (miasto):5,2-5,3 l/100km
Katalogowe zużycie paliwa (trasa):3,9-4,0 l/100km
Katalogowe zużycie paliwa (mieszane):4,5-4,6 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa:52 l
Emisja CO2:116-119 g/km
Pojemność bagażnika:360-1150 l
Cena:116i od 99 900 zł120d od 119 900 złEgzemplarz testowany: 163 889 zł

Zdjęcia wykonał Paweł Kaczor

*[block position="inside"]7266[/block]

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik