Biopaliwa z surowców odpadowych przemysłu mięsnego

Przeciętny konsument nie zdaje sobie sprawy, jak wiele odpadów przemysłu mięsnego co roku produkowanych jest na świecie. W przypadku gdy nie są one odpowiednio zagospodarowane, wpływają negatywnie na środowisko naturalne i mogą być niebezpieczne dla człowieka. Cały czas trwają poszukiwania skutecznych i jednocześnie opłacalnych metod zamiany odpadów mięsnych w inne, np. w biopaliwa. Jak można je produkować?

Do produkcji biopaliw najlepiej nadaje się tłuszcz drobiowy. Tłuszcz drobiowy najlepiej nadaje się do produkcji biopaliw.
Źródło zdjęć: © unsplash.com

Skala produkcji w przemyśle mięsnym

Jak podaje GUS, w 2020 roku uzyskano następujący poziom produkcji podstawowych produktów zwierzęcych:

  • żywiec rzeźny ogółem – 7241,4 tys. ton, wzrost w stosunku do 2019 roku o 1,9 proc.,
  • waga bita ciepła – waga mięsa – 5587,9 tys. ton,
  • waga mięsa wołowego łącznie z cielęcym – 1093 tys. ton,
  • waga mięsa wieprzowego – 2375,9 tys. ton,
  • waga mięsa drobiowego – 3748,7 tys. ton. 

Przy produkcji żywca wołowego i wieprzowego oraz drobiowego powstają tysiące ton tłuszczów zwierzęcych, odpadowych, technicznych, które mogłyby być wykorzystane w produkcji biomasy. W jaki sposób?

Biopaliwa powstające z odpadów przemysłu mięsnego

Od lat nie milkną głosy dotyczące tego, że należy utylizować i przetwarzać odpady powstające przy produkcji mięsa. Z drugiej strony ważne jest znalezienie alternatywnego źródła paliw napędzających np. silniki samochodowe. Można połączyć jedno z drugim, produkując biopaliwa z odpadów mięsnych. 

Określane są one mianem biomasy. Odpady zwierzęce poddane procesom biochemicznym lub termochemicznym pozwalają na uzyskanie paliw płynnych i gazowych, w tym biodiesla, czyli estrów etylowych lub metylowych kwasów tłuszczowych zwierzęcych. Najlepiej do tego celu nadaje się tłuszcz drobiowy, jak wskazuje "Badanie lepkości kinematycznej biopaliw pochodzenia zwierzęcego. Problemy Inżynierii Rolniczej, nr 4" z 2008 roku przeprowadzone przez Wojciecha Golimowskiego i Alicję Nowak.

Badali oni właściwości biopaliw, czyli lepkość kinematyczną estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych, powstałych w wyniku estryfikacji tłuszczów zwierzęcych: wołowego, wieprzowego i drobiowego. Uzyskane z odpadów przemysłu mięsnego drobiowego estry metylowe mają niską temperaturę krzepnięcia, a lepkość kinematyczna i gęstość takich tłuszczów mieści się w normie europejskiej. Dlatego stwierdzono, że właśnie tłuszcz drobiowy najlepiej nadaje się do produkcji biopaliw. 

Jak powstaje biopaliwo z surowców odpadowych przemysłu mięsnego?

Technologia produkcji biopaliwa z tłuszczów zwierzęcych polega na ich estryfikacji z metanolem lub etanolem w obecności katalizatora. Odbywa się proces transestryfikacji, w wyniku którego otrzymuje się estry metylowe lub etylowe kwasów tłuszczowych stosowanych jako biopaliwo, glicerynę i mydło. 100 kg tłuszczu zwierzęcego i 10 kg metanolu pozwala na wyprodukowanie 10 kg gliceryny i 100 kg estrów metylowych, czyli biodiesla. 

Czy biopaliwa z tłuszczów zwierzęcych są ekologiczne?

Możliwość przetwarzania odpadów zwierzęcych w biopaliwo wydaje się znakomitym sposobem na ich utylizację i późniejsze wykorzystanie. Tymczasem ekolodzy w Niemczech, jak wskazuje Greenpeace, protestowali przeciw marnowaniu olejów roślinnych do produkcji biopaliw. Wskazywali przy tym na ważny argument – miliony ludzi na świecie cierpią z głodu. Zaznaczmy, że chodzi tu jedynie o oleje roślinne, a nie odpady z przemysłu mięsnego. 

Co więcej, dr hab. inż. Adam Kupczyk oraz inż. Marta Grzmiel powiedzieli, że skład i właściwości fizykochemiczne tłuszczów technicznych, zwierzęcych, wykazują brak zagrożenia ekologicznego przy termicznej obróbce. Zawartość zarówno wilgoci, jak i popiołu kształtuje się właściwie na podobnym poziomie jak w przypadku oleju opałowego. Z uwagi na fakt, że tłuszcze techniczne nie mają w składzie żadnych substancji, które po spaleniu mogłyby okazać się szkodliwe, będą dobrym surowcem do produkcji biopaliw.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów