Bezpieczne siedzenie - fotele kubełkowe

W samochodach profesjonalnie przygotowanych do sportów motorowych bezpieczeństwo zawodnika zapewniają dwa podstawowe elementy – szelkowe pasy bezpieczeństwa oraz specjalne fotele. O "szelkach" już pisaliśmy. Pora przyjrzeć się "kubłom".

Fotel kubełkowy zapewnia odpowiednie trzymanie boczne podczas sportowej jazdyFotel kubełkowy zapewnia odpowiednie trzymanie boczne podczas sportowej jazdy
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Recaro
Szymon Witkowski

Fotele wykorzystywane w sporcie spełniają dwie zasadnicze funkcje. Pierwszą z nich jest odpowiednie trzymanie ciała zawodnika. Dlatego fotele są głębokie i stosunkowo wąskie. Kierowca dzięki temu lepiej czuje samochód całym swoim ciałem i to, co się z nim aktualnie dzieje na drodze. Oprócz tego zawodnicy mogą skoncentrować się na swoich zadaniach – kierowca na kierowaniu, a pilot na pilotowaniu.

Nie muszą walczyć z utrzymaniem się w fotelu podczas pokonywania zakrętów, hamowania czy przyspieszania. Drugą funkcją fotela kubełkowego jest oczywiście bezpieczeństwo. Są one wykonywane z jak najtrwalszych materiałów i odpowiednio twardych, aby fotel nie uległ zniszczeniu podczas wypadku.

Przepisy FIA jasno określają kryteria, jakie każdy fotel używany w sportach motorowych musi spełniać. Kupując fotel homologowany możemy być spokojni o jego jakość oraz dopuszczenie do zawodów, gdzie obowiązuje regulamin FIA. Fotele homologowane można używać przez 5 lat od daty produkcji, która znajduje się na metce. Jeśli po tym czasie fotel przejdzie specjalne badania, można go używać jeszcze przez kolejne 2 lata.

Ważną cechą w budowie fotela homologowanego jest jego jednolita konstrukcja. Nie posiada on regulacji kąta oparcia, gdyż ten element obniżyłby jego wytrzymałość. Liczne otwory w fotelu służą do montażu szelkowych pasów bezpieczeństwa.

Ze względu na budowę fotela kubełkowego można wyróżnić trzy typy. Pierwszy z nich jest już rzadko spotykany, ale wciąż stosowany ze względu na swoją niską cenę. Jego budowa zbliżona jest do foteli znanych z seryjnych samochodów, jako że konstrukcja oparta jest na rurkowym stelażu obłożonym warstwą gąbek oraz materiałem obiciowym.

Istnieją tego typu fotele z homologacją FIA, ale w profesjonalnie przygotowanym samochodzie nie instaluje się takich foteli ze względów bezpieczeństwa. Są one znacznie słabsze od dwóch kolejnych typów, a przy tym dość ciężkie. Ich waga dochodzi do 15-20 kg.

Najpopularniejsze fotele kubełkowego wykonane są z włókna szklanego, czyli "fiberglasu" jak określają ten materiał sportowcy w potocznej mowie. Charakterystycznym dla tych foteli jest ich monolityczna konstrukcja – produkcja odbywa się poprzez odlewanie w odpowiednio przygotowanych wcześniej formach. Ich waga bez poszycia oscyluje w okolicach 6 kg zależnie oczywiście od producenta i modelu.

Średnica cena homologowanego fotela to ok. 2 tys. zł. Mowa tu jednak o produktach takich firm jak Sparco czy OMP. Jeśli zdecydujemy się np. na polskiego producenta Bimarco, taki fotel możemy już kupić za mniej niż tysiąc złotych, a jakością zbliżony jest do wyrobów zagranicznej konkurencji.

Najwyższą półką wśród sportowych foteli do samochodu są fotele wykonane z mieszanki kewlaru i włókna węglowego. Układane są one naprzemiennie na siebie – jedna warstwa zapewnia wytrzymałość na zgniecenia, a druga jest odporna na rozciągliwość. Wykonane w ten sposób fotele nie są bardziej wytrzymałe od tych z włókna szklanego, ale są za to od nich lżejsze.

Waga jednego fotela to ok. 4 kg, natomiast cena wynosi ok. 6 tys. zł. Absolutnie topowe modele kosztują jeszcze dwa razy więcej, ale ich waga nie przekracza 3 kg. W największych zespołach wyścigowych czy też rajdowych, gdzie każdy kilogram jest na wagę złota, a sponsorzy mają głębokie kieszenie, takie fotele nie są niczym nadzwyczajnym.

Wszystkie fotele kubełkowe są od wewnątrz pokryte materiałem. Najczęściej wybór pada na poliamid, który jest odporny na wilgoć i ścieranie. Na jego warstwie umieszczana jest gąbka, która oczywiście ma zapewnić odpowiedni komfort użytkownikowi. W przedniej części fotela umieszcza się centralnie gąbkę, która amortyzuje pracę nóg kierowcy.

Występują także dzielone gąbki, dzięki czemu podczas pracy jednej z nóg, druga ma stały kontakt z fotelem. Każdy producent foteli kubełkowych jest świadom różnorodności gabarytów swoich klientów, dlatego większość modeli oferowane jest w kilku (5-6) rozmiarach.

Niektóre modele foteli mają charakterystyczne uszy w górnej części. Są to dodatkowe wsporniki, które znacznie usztywniają głowę zawodnika zwłaszcza podczas wypadku, np. uderzenia bocznego. W wielu konstrukcjach uszy są odlewane razem z całym fotelem.

W niektórych przypadkach można jednak spotkać uszy jako oddzielnie przykręcany element. Jedną z wad takich wsporników jest ograniczona widoczność. Mając na względzie kwestię bezpieczeństwa, wyższa cena o ok.15 proc. od standardowego modelu nie powinna raczej odrzucać.

W ofercie większości producentów sportowych foteli można również spotkać modele tzw. "usportowione", czyli przeznaczone do samochodów używanych na co dzień. Posiadają one regulację kąta oparcia i można do nich zamontować szelkowe pasy bezpieczeństwa lub używać standardowych. Ich cena wynosi ok. 3 tys. zł, a więc jest wyższa od zwykłych foteli kubełkowych, ale gwarantują one nieco więcej komfortu potrzebnego w dalszych podróżach.

Sportowe fotele z homologacją pozbawione są regulacji wzdłużnej. Nie posiadają one tzw. "sanek", które występują w seryjnych fotelach. Mocowane są do podłoża przy pomocy specjalnych, również homologowanych wsporników, które spełniają kryteria narzucone przez FIA. Zazwyczaj nie są one sprzedawane razem z fotelami, ale kupujący otrzymuje w zestawie homologowane śruby, które muszą mieć minimalną średnicę 8 mm.

Grubość wsporników i płytek wzmacniających musi wynosić 3 mm w przypadku zastosowania stali oraz 5 mm jeśli użyte zostały materiały ze stopów lekkich (głównie aluminium). Minimalne pole kontaktu pomiędzy wspornikiem, nadwoziem i płytą musi wynosić 40 cm2 dla każdego punktu mocowania. Oprócz tego, montaż fotela powinien być zrealizowany w taki sposób, aby każdy punkt mocowania był w stanie wytrzymać obciążenie o wartości 15 000 N, przyłożone w dowolnym kierunku.

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa