Baterie litowo-jonowe 10x bardziej pojemne?

Wydawać by się mogło, że obecnie stosowane technologie w przypadku aut na prąd są wystarczające. Co prawda dystans 160-200km na jednym naładowaniu może być traktowany jako punkt sporny, jednak w większości przypadków to wystarcza. Najczęściej technologia hybrydowa trafia wszakże do małych miejskich pojazdów, które mają pomagać w dostaniu się do pracy, wyjeździe do marketu, czy podmiejskiego kurortu wypoczynkowego.

Obraz
Mateusz Gajewski

Ostatnie badania pokazują, że w przyszłości dystans ten może się drastycznie zwiększyć. Nawet dziesięciokrotnie!

Wydawać by się mogło, że obecnie stosowane technologie w przypadku aut na prąd są wystarczające. Co prawda dystans 160-200km na jednym naładowaniu może być traktowany jako punkt sporny, jednak w większości przypadków to wystarcza. Najczęściej technologia hybrydowa trafia wszakże do małych miejskich pojazdów, które mają pomagać w dostaniu się do pracy, wyjeździe do marketu, czy podmiejskiego kurortu wypoczynkowego.

Ostatnie badania pokazują, że w przyszłości dystans ten może się drastycznie zwiększyć. Nawet dziesięciokrotnie!

Powodem dlaczego aktualnie używane baterie mają taką a nie inną pojemność są stosowane anody. Są one wykonane z grafitu, przez co mają małe możliwości gromadzenia litowych jonów. Ostatnie badania pokazują, że gdyby zastąpić ów grafit porowatym silikonem (coś, co wygląda jak maluczka gąbka wykonana z silikonu), możliwości gromadzenia mocy wzrosły by 10-krotnie.

Niestety jak na razie nie można zastosować tej technologii w rzeczywistości, bowiem gdy silikon poddawany był procesom ładowania łatwo pękał i ścierał się na proch. Pewna grupa naukowców z Korei Południowej ogłosiła jednak, że udało im się masowo wyprodukować silikonowe gąbeczki, które wytrzymują proces częstego ładowania i rozładowywania.

Na razie nie wiadomo jeszcze co dokładnie z tego wyjdzie. Jeśli rzeczywiście wszystko dobrze się ułoży, to może za kilka lat dostaniemy elektryczne samochody, które będą w stanie na jednym ładowaniu przejechać ponad 1600km.

Źródło: gas2

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa