Berlin może być neutralny klimatycznie już w 2030 r. Co z autami w stolicy Niemiec?

W niedzielę 26 marca 2023 r. berlińczycy decydują w referendum o neutralności klimatycznej miasta. Stawką jest przyjęcie planu uzyskania jej w już 2030 r. Dla kierowców oznaczałoby to potężne i szybkie zmiany.

Referendum poprzedził koncertReferendum poprzedził koncert
Źródło zdjęć: © PAP | PAPClemens Bilan
Tomasz Budzik

Zgodnie z planem władz Unii Europejskiej w 2050 r. część gałęzi przemysłu i przejawów życia w państwach wspólnoty ma cechować się neutralnością klimatyczną. Niemcy chcą, by ich państwo taki cel osiągnęło już w 2045 r. Obecnie w Berlinie ważą się losy planu, zgodnie z którym stolica Niemiec dotrze do tego punktu jeszcze wcześniej, bo w 2030 r. Cel brzmi wręcz nierealistycznie. Trzeba jednak wiedzieć, że nie musi to oznaczać całkowitego braku emisji dwutlenku węgla.

Zgodnie z przyjętą konwencją chodzi o to, by produkcja CO2 nie przewyższała zdolności absorpcji tego gazu przez środowisko. "Aby to osiągnąć, szkodliwe dla klimatu emisje z samochodów spalinowych, samolotów, systemów grzewczych, elektrowni lub zakładów przemysłowych musiałyby zostać ograniczone o około 95 procent w stosunku do poziomu z 1990 roku" - informuje Deutsche Welle.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

BMW 7 vs Mercedes klasa S, czyli Pavarotti w dyskotece

Jedną z gałęzi powodujących emisję CO2 jest transport kołowy. Oczywiste jest więc, że w razie przegłosowania ambitnego planu klimatycznego Berlin musiałby do 2030 r. niemal zakazać poruszania się po mieście pojazdami spalinowymi. Dla 2,4 mln mieszkańców miasta oznaczałoby to potężne zmiany. Podobnie jak w przypadku przyjezdnych, którzy chcieliby odwiedzić stolicę Niemiec. Całe miasto do 2030 r. musiałoby stać się rygorystyczną strefą czystego transportu.

Zapał ekologów studzą jednak specjaliści. Według berlińskiej Izby Przemysłowo-Handlowej osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2030 r. jest nierealne. Sceptycznie jest również nastawiony kanclerz Niemiec. "To, co rząd Niemiec postawił sobie za cel, jest właściwą drogą, a mianowicie zapewnienie, że zmodernizujemy nasz kraj pod względem technologicznym. Nie pomogą w tym fikcyjne daty, których nie sposób dotrzymać" – powiedział cytowany przez DW Olaf Scholz.

Co ciekawe w Niemczech blisko 70 miast deklaruje dążenie do neutralności klimatycznej w 2035 r. Czas pokaże, ile jest w tym pobożnych życzeń, a ile rzeczywistych możliwości.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach