Bentley chce podniesienia limitu 3,5 tony, bo jego auta są zbyt ciężkie

Duże, luksusowe SUV-y to prawdziwe słonie na kołach. Większość z nich już dawno przekroczyła pułap dwóch ton. Nowy Bentley Bentayga EWB nie jest tu wyjątkiem, co wywołało dyskusję na temat zasadności europejskich przepisów.

Bentley Bentayga EWB niebezpiecznie zbliża się do limitów DMCBentley Bentayga EWB niebezpiecznie zbliża się do limitów DMC
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Bentley
Aleksander Ruciński

W większości krajów Europy standardowe prawo jazdy pozwala poruszać się pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Rzecz w tym, że na rynku pojawia się coraz więcej aut, które niebezpiecznie zbliżają się do tego limitu.

Przykładem może być pokazany niedawno Bentley Bentayga EWB, którego masa własna wynosi 2514 kg, a DMC 3250 kg. A wciąż mówimy o aucie z typowym napędem spalinowym. Gdyby dołożyć do tego akumulatory elektryka lub hybrydy plug-in, dopuszczalny prawem limit z pewnością zostałby przekroczony.

W związku z tym Bentley lobbuje jego zwiększenie. Przedstawiciele marki w rozmowie z magazynem Carsales przyznali, że są w kontakcie z Komisją Europejską i zamierzają przyczynić się do zmiany przepisów. "Musi nastąpić krytyczna zmiana w licencjonowaniu. W tej chwili, przy obecnej technologii, masa całkowita pojazdu szybko osiągnie pułap dopuszczalny w Europie" - mówi Chris Cole z Bentleya cytowany przez Carsales.

Warto jednak odnotować, że nie wszyscy producenci luksusowych SUV-ów są podobnego zdania. Dla przykładu, BMW oświadczyło niedawno, że nowe auta stały się zbyt ciężkie i marka nie zamierza kontynuować tego trendu. Pokazane niedawno i7 waży 2640 kg, a X7 2480 kg. To najcięższe modele w historii bawarskiego producenta.

Petycje samego Bentleya mogą okazać się niewystarczające do podniesienia limitów, co nie zmienia faktu, że taka decyzja mogłaby mieć sens, szczególnie w samochodach z dużymi akumulatorami. Tu warto odnotować, że KE pozytywnie zaopiniowała zwiększenie dopuszczalnej DMC z 3,5 na 4,25 tony już w 2017 roku, choć dotyczyło to aut dostawczych. Czas pokaże, czy podobne przepisy obejmą również największe samochody osobowe.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach