Będzie więcej mandatów. Przybyło fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości

GITD zarządzające systemem CANARD podsumowało 2023 rok. Jak się okazuje, był on wyjątkowo pracowity - na drogach pojawiły się nowe fotoradary, odcinkowe pomiary prędkości czy nieoznakowane radiowozy.

Jeden z fotoradarów będących częścią systemu CANARDJeden z fotoradarów będących częścią systemu CANARD
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GITD

CANARD, czyli Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, stale się zbroi. Było to szczególnie widoczne w ostatnich miesiącach. W ramach przeprowadzonych inwestycji nie tylko zmodernizowano i wymieniono dotychczasowe urządzenia, ale i postawiono nowe.

Jak czytamy w komunikacie GITD, w 2023 roku udało się wymienić fotoradary w 247 lokalizacjach i rozbudować dotychczasową sieć o 26 nowych miejsc. Oznacza to, że łączna liczba urządzeń obsługiwanych przez CANARD wzrosła do 583.

W większości jest to najnowocześniejszy sprzęt, będący czymś więcej niż tylko fotoradarem. Jego możliwości zdecydowanie wykraczają poza typowe fotografowanie kierowców przekraczających prędkość.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Możliwe jest bowiem rejestrowanie wielu innych wykroczeń, takich jak chociażby korzystanie z telefonu komórkowego, jazda bez pasów bezpieczeństwa czy wyprzedzanie w niedozwolonym miejscu. Co więcej, dowód może przybrać zarówno formę zdjęcia, jak i nagrania wideo.

Niestety za możliwościami sprzętu wciąż nie nadąża system informatyczny ograniczający pełne wykorzystanie potencjału urządzeń. Zgodnie z zapowiedziami GITD, planowane są jednak systematyczne usprawnienia.

Poza fotoradarami, na drogach przybywa także punktów odcinkowego pomiaru prędkości. 39 nowych lokalizacji obejmuje 180 km dróg, w tym autostrad i ekspresówek. Oznacza to, że całkowita liczba OPP wzrosła do 74, co przekłada się na odcinki o łącznej długości 400 km.

Fotoradary i OPP rejestrują przede wszystkim wykroczenia związane z prędkością, lecz GITD nie ogranicza się wyłącznie do nich. Świadczą o tym coraz powszechniejsze systemy RedLight, czyli rejestratory wjazdu na czerwonym świetle. Działają już w 16 miastach, na 20 skrzyżowaniach. 4 pojawiły się też na przejazdach kolejowo-drogowych.

Dopełnieniem urządzeń stacjonarnych są oczywiście mobilne jednostki w postaci 33 nowych, nieoznakowanych radiowozów BMW. Zdaniem GITD, posłużą głównie tam, gdzie nie ma możliwości posadowienia stacjonarnych urządzeń rejestrujących.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach