Będzie nowa norma jakości dla LPG. Opublikowano projekt rozporządzenia

Zasilanie pojazdów LPG, jeszcze do niedawna wyśmiewane, dziś coraz częściej postrzegane jest jako sposób nie tylko na oszczędność, ale też wspieranie ekologii. Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało projekt rozporządzenia dotyczącego jakości tego paliwa. Kierowcy będą zadowoleni.

Po zmianach paliwo będzie "zdrowsze" dla samochodówPo zmianach paliwo będzie "zdrowsze" dla samochodów
Źródło zdjęć: © Marcin Łobodziński
Tomasz Budzik

Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie wymaganych parametrów dla skroplonego gazu. Przepisy mają dostosować polski rynek obrotu LPG do nowej normy PN-EN 589:2019-04, która określa parametry tego paliwa. Dzięki nowym przepisom jakość tego paliwa na polskich stacjach ma być wyższa, co ma szczególne znaczenie w przypadku nowszych samochodów.

Nowe przepisy

Największą zmianą określoną w dokumencie jest zmniejszenie dopuszczalnej zawartości siarki. Obecnie jest to 50 mg/km. Po zmianach maksymalny poziom zawartości siarki w LPG będzie wynosił 30 mg/kg. Oznacza to spadek aż o 40 proc. To radykalna i ważna zmiana, bo zawartość siarki w LPG ma znaczenie nie tylko dla trwałości samochodu, ale też dla ekologii. Im wyższa wartość zawartości siarki w skroplonym gazie, tym więcej podczas pracy silnika powstaje dwutlenku siarki. Ten, przedostając się przez układ wydechowy, działa korodująco i przyczynia się do szybszego zużycia katalizatora, którego zadaniem jest oczyszczanie spalin. Wysoka zawartość siarki przykłada się również do wyższej emisji toksycznych substancji.

Kolejna istotna z punktu widzenia kierowców zmiana to wprowadzenie do rozporządzenia parametru zawartości propanu w LPG. Od wejścia w życie aktu do 30 kwietnia 2022 r. będzie on musiał stanowić minimum 20 proc., a od 1 maja 2022 r. przynajmniej 30 proc. mieszaniny. To ma przełożenie na prężność par, a więc i łatwość uruchamiania silnika. Zgodnie z normą zimą LPG ma zapewniać prężność par przy temperaturze -5 stopni Celsjusza. W praktyce oznacza to, że zimą zawartość propanu w LPG to ok. 60 proc. Latem jego udział się zmniejsza, ale po wejściu w życie nowych przepisów nie będzie on mógł być mniejszy niż 20, a potem 30 proc.

Ponadto nowe przepisy zmieniają również nazwy kategorii badania jakości LPG, ale to ma znaczenie tylko dla zajmujących się nim specjalistów. Rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2022 r. Dlaczego tak późno? Jak wyjaśnia resort środowiska, wiąże się to z faktem, że wiele podmiotów zajmujących się obrotem LPG podpisuje kontrakty na dostawy o długim terminie ważności. Szybkie wprowadzenie zmian oznaczałoby dla nich brak możliwości sprzedania paliwa, do odbioru którego zobowiązali się znacznie wcześniej.

Jakość LPG dzisiaj

A czy dziś tankujący LPG mają się czego obawiać pod względem jego jakości? Jak wynika z badań, których wyniki publikuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - nie. Od początku stycznia do końca września 2020 r. przebadano paliwo sprzedawane przez 268 stacji w całym kraju. Nieprawidłowości wykryto jedynie w dwóch przypadkach w woj. pomorskim i warmińsko-mazurskim. Oznacza to, że jak dotąd odsetek nieprawidłowości w obrocie LPG wyniósł jedynie 0,37 proc. To wskaźnik niższy niż dla benzyny i oleju napędowego (1,16 proc.).

Warto jednak nadmienić, że w obydwu przypadkach wykryto wyższe od dopuszczalnego działanie korodujące na płytce miedzi. Taki efekt daje paliwo, które po spaleniu ma w sobie za wiele agresywnych związków: np. siarki czy kwasów organicznych. Obniżenie zawartości siarki w LPG będzie więc wyzwaniem dla branży.

Wprowadzenie zmian w polskich przepisach dotyczących LPG będzie korzystne i dla kierowców, i dla środowiska. Na efekty planowanego rozporządzenia będziemy jednak musieli jeszcze poczekać. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w 2019 r. liczba zarejestrowanych w kraju samochodów z instalacją LPG (z wyjątkiem tzw. martwych dusz) wzrosła do 2,64 mln z 2,56 mln w roku 2018.

Wybrane dla Ciebie

Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik emitujący tyle co nic
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik emitujący tyle co nic
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy