Będą zmiany w krakowskiej strefie czystego transportu. Urzędnicy przyznają się do błędu

Krakowscy urzędnicy zagalopowali się w walce z samochodowymi spalinami i teraz planują wyraźny krok w tył. Przedstawione wcześniej zasady wjazdu do strefy czystego transportu w stolicy Małopolski mają zostać złagodzone. Odetchną użytkownicy diesli.

Akcja "Smog" nie załatwi wszystkich problemówAkcja "Smog" nie załatwi wszystkich problemów
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | policja
Tomasz Budzik

Kraków był pierwszym miastem w Polsce, którego władze przystąpiły do prac nad powołaniem strefy czystego transportu, dopuszczającej wjazd pojazdami spalinowymi, spełniającymi określone normy czystości spalin. Władzom Krakowa udało się zaskoczyć cały kraj, gdy okazało się, że strefą będzie całe miasto. Zasady wjazdu do strefy, która ma obowiązywać od 1 lipca 2024 r., określono w zależności od daty ostatniej rejestracji, rodzaju paliwa i spełnianej normy. Pierwotne zasady opisuje poniższa tabela.

Zasady, które mają obowiązywać w Krakowie (według obecnego stanu).
Zasady, które mają obowiązywać w Krakowie (według obecnego stanu). © Materiały prasowe | UM Kraków

Niezadowolenie związane z ustalonymi zasadami było na tyle duże, że teraz władze Krakowa pracują nad złagodzeniem pierwotnych obostrzeń. Jak informuje Gazeta Krakowska, wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig ma już listę proponowanych zmian. Miasto chce zrezygnować z zapisu, który od 1 lipca wykluczał z Krakowa zarejestrowane po 1 marca 2023 r. auta z silnikiem Diesla, spełniające normę Euro 4 lub wcześniejszą. To jednak nie koniec.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kia EV9 - niby z tygrysem mu do twarzy

Proponowane zmiany w zasadach krakowskiej SCT

  • Zniesienie wymogu posiadania nalepki na szybie. Strefa miałaby być dozorowana elektronicznie, a podstawą do klasyfikowania samochodów mają być wyłącznie numery rejestracyjne.
  • Od 1 lipca 2024 r. zakaz wjazdu dla aut benzynowych spełniających normę Euro 1 oraz diesli spełniających normę Euro 2 lub niższą.
  • Od 1 lipca 2026 r. zakaz wjazdu dla aut benzynowych spełniających normę Euro 2 lub niższą oraz diesli spełniających normę Euro 4 lub niższą. Nie będzie to dotyczyło mieszkańców Krakowa.
  • Od 1 stycznia 2028 r. zakaz wjazdu dla aut benzynowych spełniających normę Euro 3 lub niższą oraz diesli spełniających normę Euro 5 lub niższą.

Radni klubu "Kraków dla mieszkańców" proponują ponadto, by wszystkie te wymogi dotyczyły mieszkańców Krakowa dopiero po wymianie samochodu. W ten sposób nie byliby wykluczeni ci, którzy nie mogą sobie pozwolić na zakup nowszego czy zupełnie nowego auta.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach