Bat na Porsche Cayman – SKN Golf R20 Turbo Stufe 3 (2010)

Mająca polską filię firma SKN zajmuje się przede wszystkim tuningiem mechanicznym. Wachlarz wozów przerabianych przez tunera jest bardzo szeroki – w zasadzie od A do Z. Dziś auto spod litery V – zwykły Volkswagen Golf R. Ale czy po tuningu nadal jest zwykły?

Obraz
Olgierd Lachowski

Mająca polską filię firma SKN zajmuje się przede wszystkim tuningiem mechanicznym. Wachlarz wozów przerabianych przez tunera jest bardzo szeroki – w zasadzie od A do Z. Dziś auto spod litery V – zwykły Volkswagen Golf R. Ale czy po tuningu nadal jest zwykły?

Co prawda widoczny na zdjęciach Golf R krzyczy do oglądającego reklamami naklejonymi przez tunera, ale gdyby je zdjąć, to wyglądałby jak zwykły Golf. Bardziej wprawni obserwatorzy dopatrzyliby się Golfa R „na feldze”.

A skoro już o felgach mowa, to trzeba przyznać, że SKN ma ich w sprzedaży bardzo dużo. Akurat do Golfa R oferowane są 4 różne wzory 4 różnych firm. Auto ze zdjęć ma założone felgi Brock B26 o rozmiarach 8,5 x 19” z przodu i z tyłu. Wóz „obuto” w opony Marangoni 235/35 R 19 zakładane na wszystkie koła. Komplet kół kosztuje 7716 euro (z podatkami w Niemczech).

SKN Golf R20 Turbo Stufe 3 fot.2
SKN Golf R20 Turbo Stufe 3 fot.2

W samochodzie zmieniono również zawieszenie – zamontowano w nim zestaw Bilstein PSS10, który ma m.in. regulację wysokości. W zależności od ustawień Golf R może być obniżony maksymalnie o 30 mm. Wraz z instalacją i regulacją oraz certyfikatem TÜV takie zawieszenie to wydatek 2218 euro. Można również zamówić komplet samych sprężyn obniżających wóz o 25 mm w cenie 468 euro (z montażem).

W kwestii układów wydechowych SKN współpracuje z firmą Milltek. Układ wydechowy ze sportowymi reaktorami katalitycznymi i tłumikami zwieńczonymi dwiema rurami wydechowymi o średnicy 100 mm każda kosztuje 1048 euro (z montażem). Jeśli dodatkowo klient chce mieć zmodyfikowany kolektor wydechowy, to cenę należy podnieść do 1278 euro (1079 euro „wydech”, 199 euro instalacja).

Seryjny Golf R napędza 4-cylindrowy silnik z turbosprężarką. 2-litrowy motor ma moc 270 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 350 Nm w zakresie od 2500 do 5000 obr./min. W zależności od tego, czy z silnikiem połączona jest manualna, czy dwusprzęgłowa zautomatyzowana skrzynia DSG, samochód do 100 km/h przyspiesza w 5,70 s lub 5,50 s. W obu przypadkach prędkość maksymalna jest taka sama i wynosi 250 km/h.

SKN Golf R20 Turbo Stufe 3 fot.3
SKN Golf R20 Turbo Stufe 3 fot.3

Tuner proponuje trzy poziomy modyfikacji. W pierwszym (Stufe 1) zdejmowany jest ogranicznik prędkości oraz zmieniana nieco mapa sterująca jednostką napędową. To przekłada się na moc 307 KM i moment obrotowy o wartości 428 Nm. Prędkość maksymalna rośnie do ponad 270 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h spada do 5,20 s (z manualną skrzynką biegów).

Kolejny poziom zmian obejmuje wszystkie te zastosowane w Stufe 1 i rozszerza je o niektóre elementy „wydechu” Milltek. Dzięki nim kompaktowy Volkswagen poruszany jest przez 316 KM mocy i 442 Nm momentu obrotowego. Prędkość maksymalna ma przekraczać już 275 km/h, a „sprint” do 100 km/h wynosić tylko 5 sekund. Ten zestaw kosztuje 1049 euro i jest droższy o zaledwie 50 euro od Stufe 1.

Na szczycie znajduje się Stufe 3, który już kosztuje sporo, bo co najmniej 6900 euro. W zamian za to klient otrzymuje kompletny układ wydechowy Milltek. Do tego dochodzą modyfikacje oprogramowania silnika oraz zmieniona turbosprężarka. SKN instaluje turbo Garrett TZ28Z. Tak skomplikowane zmiany owocują mocą 345 KM i maksymalnym momentem obrotowym o wartości 477 Nm.

Ważące 1521 kg auto potrzebuje około 4,70 s, by rozpędzić się do 100 km/h. 345 KM wystarczy, żeby Golf R był w stanie przekroczyć 280 km/h. W tej wersji Volkswagen przyprawiłby o kilka nowych siwych włosów wielu właścicieli Porsche Cayman.

SKN Golf R20 Turbo Stufe 3 fot.4
SKN Golf R20 Turbo Stufe 3 fot.4

Po zastosowaniu pakietu Stufe 3 Golf R przygotowany przez SKN powiększa grupę ponad 300-konnych „zwykłych” Golfów. Moc auta sytuuje je gdzieś pomiędzy 330-konnym MR Golfem R MR6R a dysponującym 362 KM B & B Golfem R Stufe 3. Jak na razie żadna z firm tuningowych nie zbliżyła się do Wimmera i jego Golfa R z silnikiem o mocy 478 KM!

Konkurencja

Dane techniczne

Silnik i napęd (Stufe 1):

  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 307 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 154,74 KM/l (seryjny – 136,09 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 428 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Silnik i napęd (Stufe 2):

  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 316 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 159,27 KM/l (seryjny – 136,09 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 442 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Silnik i napęd (Stufe 3):

  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 345 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 173,89 KM/l (seryjny – 136,09 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 477 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 345 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, średnica 310 mm
  • Koła przednie: 8,5 x 19″ Brock B26
  • Koła tylne: 8,5 x 19″ Brock B26
  • Opony przednie: 235/35 R 19 Marangoni
  • Opony tylne: 235/35 R 19 Marangoni

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1521 kg
  • Stosunek masy do mocy: 4,95 kg/KM (Stufe 1), 4,81 kg/KM (Stufe 2), 4,41 kg/KM (Stufe 3), (seryjny – 5,63 kg/KM)
  • Długość: 4199 mm
  • Szerokość: 1786 mm
  • Rozstaw osi: 2578 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,20 s (Stufe 1)
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,00 s (Stufe 2)
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: Ok. 4,70 s (Stufe 3)
  • Prędkość maksymalna: Ponad 270 km/h (Stufe 1)
  • Prędkość maksymalna: Ponad 275 km/h (Stufe 2)
  • Prędkość maksymalna: Ponad 280 km/h (Stufe 3)

Koszty:

  • Tuning silnika – Stufe 1: 999 euro
  • Tuning silnika – Stufe 2: 1049 euro
  • Tuning silnika – Stufe 3: Od 6900 euro
  • Układ wydechowy: 1048 euro
  • Zawieszenie Bilstein z instalacją: 2218 euro
  • Komplet kół: 7716 euro

RAZEM: max. 16 834 euro[block position="inside"]8341[/block]

Źródło: skn

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam