Używana Skoda Octavia II - klasowy pewniak

W naszym zestawieniu prezentowaliśmy już auta japońskie, niemieckie, włoskie oraz szwedzkie. Nie wspominaliśmy jednak ani słowem o konstrukcjach czeskich. I właśnie dlatego tym razem przyjrzymy się bliżej Skodzie Octavii II generacji.

Skoda Octavia IISkoda Octavia II
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Skoda
Artur Kuśmierzak

To czeskie rodzinne auto ma w naszym kraju całą rzeszę zwolenników. Powodem takiego stanu rzeczy  jest oczywiście dobry stosunek ceny do oferowanej jakości i wyposażenia. Octavię II zbudowano na płycie podłogowej VW A5 PQ 35 (VW Golf V), ale jest ona nieco zmodyfikowana w stosunku do niemieckiego kuzyna dlatego trudno ją jednoznacznie zakwalifikować do odpowiedniego segmentu.

Skoda Octavia II
Skoda Octavia II © mat. prasowe / Skoda

Premiera tego modelu odbyła się w 2004 roku, a rok później w ofercie pojawiły się wersja kombi i opcjonalny napęd na cztery koła. W 2007 roku do oferty dołączyła uterenowiona odmiana Scout . Trzy lata temu auto przeszło gruntowny lifting i od tego czasu w niezmienionej formie sprzedawane jest do dnia dzisiejszego. Przy przedniej osi znajdziemy następujące jednostki napędowe:

  • 1,2 TSI (105 KM)
  • 1,4 (75- 80 KM)
  • 1,4 TSI (122 KM)
  • 1,6 (102 KM)
  • 1,6 FSI (115 KM)
  • 1,8 TFSI (160 KM)
  • 2,0 FSI (150 KM)
  • 2,0 TFSI (200 KM)
  • 1,6 TDI (105 KM)
  • 1,9 TDI (105 KM)
  • 2,0 TDI (140- 170 KM)
  • 2,0 TDI Common Rail (170 KM)

Które silniki warto polecić? Właściwie większość z wyżej opisanych jednostek nie powinna sprawiać poważnych problemów w eksploatacji. Jednak warto uświadomić sobie, że takie motory jak 1,2 TSI czy 1,4 TSI są na rynku jeszcze stosunkowo za krótko, żeby ocenić ich bezawaryjność.

Wysoka moc wyciśnięta z małej pojemności to efekt panujących trendów, jednak może nie wróżyć im długowieczności. Wybierając silnik powinniśmy również z pewnym dystansem podejść do jednostek napędowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, w których z czasem może osadzić się nadmierna ilość nagaru.

Skoda Octavia II
Skoda Octavia II © mat. prasowe / Skoda

W turbodoładowanych benzynach przy dużych przebiegach mogą szwankować turbosprężarki. Spośród diesli najbezpieczniejszym wyborem będzie z pewnością niezniszczalne i podatne na modyfikacje 1,9 TDI. W wersjach mocniejszych czasem dochodzi do uszkodzenia turbosprężarki i dwumasowego koła zamachowego. Silnik 2,0 TDI boryka się również z pękającymi uszczelkami pod głowicą i samymi głowicami. Problem ten wyeliminowano jednak w wersji z listwą wtryskową typu Common Rail.

Co jeszcze nęka poczciwą Skodę? Blokowanie się zaworu recyrkulacji spalin (EGR) to usterka, która również może przydarzyć się temu autu. Na szczęście nie jest kosztowna w naprawie. Ponadto Octavia II boryka się z  wadliwym oprogramowaniem radia, które kilkakrotnie poprawiano.

Czasem zawodzą też inne elektryczne urządzenia. Przyczynami takich usterek z reguły są poluzowane przekaźniki lub wilgotne łączenia instalacji multipleksowej. W pojazdach z sprzed modernizacji uszczelki drzwi wycierają lakier we wnękach.

Skoda Octavia II
Skoda Octavia II © mat. prasowe / Skoda

Niskiej jakości powłoka lakiernicza odpada również w miejscu łączenia dachu z słupkami. Użytkownicy narzekają także na urywające się linki od podnoszenia szyb, co skutkuje ich opadaniem i blokowaniem. Zdaniem niektórych właścicieli, klimatyzacja zamontowana w Skodzie Octavii II nie jest zbyt wydajna.

Użytkownicy skarżą się również na szwankujące czujniki parkowania. Skoda Octavia II generacji w powszechnej opinii uznawana jest za auto dość mało awaryjne, a jak zostało sklasyfikowane przez niemiecki TUV?

Skoda Octavia II
Skoda Octavia II © mat. prasowe / Skoda

Aby się o tym przekonać postanowiliśmy sprawdzić jak ocenili ją specjaliści z niezależnego instytutu TUV. W przedziale aut 2 i 3-letnich Octavia II uplasowała się dopiero na 71. miejscu. Pozostając daleko w tyle za VW Golfem i Fordem Focusem, które to auta zajęły ex aequo 24. pozycję.

Co ciekawe za kompaktową Czeszką uplasował się jednak VW Passat (75.), który oprócz tego, że jest droższy w zakupie i serwisowaniu to na dodatek  reprezentuje segment aut klasy średniej. W kategorii aut 4 i 5-letnich Skoda zajęła 68. lokatę po raz kolejny pozostając za Fordem Focusem (49.) oraz VW Golfem (18.)

Skoda Octavia II
Skoda Octavia II © mat. prasowe / Skoda

Jak często należy odwiedzać serwis eksploatując Octavię II? Posiadacze każdej z jednostek napędowych zobligowani są do wymiany oleju co 15 000 km. Filtr powietrza według producenta należy zmienić po przejechaniu 60 000 km.

Płyn chłodniczy zdaniem Skody co pewien czas wymaga jedynie sprawdzenia jego właściwości. Płyn hamulcowy natomiast nie powinien być stosowany dłużej niż przez 2 lata. W jednostkach wyposażonych w pasek rozrządu należy zadbać o jego wymianę przy przebiegu rzędu 120 000 km. Silniki z łańcuchem rozrządu, czyli 1,4 TSI, 1,6 FSI oraz 1,8 TFSI są raczej bezobsługowe pod tym względem.

Skoda Octavia II
Skoda Octavia II © mat. prasowe / Skoda

Podsumowując, Skoda Octavia II to dość rozsądna propozycja dla osób szukających rodzinnego auta taniego w eksploatacji i z dobrym wyposażeniem. O ile auto z podstawowymi jednostkami napędowymi z pewnością nie zaoferuje nam piorunujących osiągów to koszty ich eksploatacji nie nadwyrężą rodzinnego budżetu. Dla szukających pseudosportowych doznań Czesi przewidzieli wersje RS z 200-konnym benzyniakiem lub 170-konnym dieslem.

Dużymi atutami tego samochodu są również błyskawiczna skrzynia DSG i nieprzesadnie sztywne, ale stabilne zawieszenie. Ceny Octavii II na portalach aukcyjnych zaczynają się już od około 25 000 zł. Szczególną uwagę należy zwrócić kupując auto sprowadzone, gdyż większość z nich może mieć za sobą powypadkową przeszłość.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów