Sonda lambda – objawy i przyczyny awarii

Sonda lambda to czujnik umieszczony w układzie wydechowym, który odpowiada za pomiar procentowej zawartości tlenu w strumieniu spalin. Wyniki pomiarów w czasie rzeczywistym mają wpływ na sterowanie silnikiem. Trudne warunki eksploatacji sprawiają, że może ona ulec awarii. Jak ją rozpoznać?

Pierwsza sonda lambda jest umieszczona blisko silnika, ale obecnie stosuje się ich więcej i umieszcza w układzie wydechowymPierwsza sonda lambda jest umieszczona blisko silnika, ale obecnie stosuje się ich więcej i umieszcza w układzie wydechowym
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

Sonda lambda pracuje w wyjątkowo niesprzyjającym środowisku. Czujnik sondy ma kontakt ze spalinami o temperaturze przekraczającej ponad 500 stopni Celsjusza. Sonda narażona jest też na wilgoć oraz drgania. W takich warunkach nietrudno o awarię, mimo że jej żywotność obliczana jest na ok. 150-200 tys. km. Jednak realia bywają różne.

W silnikach benzynowych wyjątkowo często dochodzi do awarii sondy lambda. Zwłaszcza w autach z przebiegiem powyżej 200 tys. km. Jest ona też zmorą niektórych tzw. gazowników, czyli instalatorów LPG, którzy niezbyt dobrze radzą sobie w swoim fachu. Warto pamiętać, że sonda nie jest w tym przypadku zazwyczaj przyczyną nieprawidłowości, a jedynie daje sygnał, że z mieszanką paliwa jest coś nie tak. Nie dajcie się nabrać na to, że po założeniu LPG ma się świecić "check engine", bo to "tylko sonda lambda".

Jak zdiagnozować źle działającą sondę?

W przypadku pojazdów wyposażonych w układ OBD (system diagnostyki pojazdu) pierwszą oznaką będzie zaświecenie się kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej.

Symptomem awarii sondy jest także wzrost zużycia paliwa – nawet o połowę, spadek mocy i dym z rury wydechowej. Działanie sondy lambda można sprawdzić także na stacji diagnostycznej. Jeśli podczas pomiaru składu spalin występuje zwiększona ilość tlenków węgla i węglowodorów w spalinach, to również może to wskazywać na sondę.

Z właściwą diagnozą nie będzie miał również problemu wprawny mechanik samochodowy – sprawdzi sondę lambda pod kątem uszkodzeń mechanicznych, stanu połączeń elektrycznych i poprzez kontrolę napięcia.

Usterki sondy lambda

Typową przyczyną nieprawidłowego działania sondy może być:

  • zabrudzenie sadzą,
  • zwarcie,
  • brak napięcia,
  • przegrzanie,
  • zbyt bogata lub uboga mieszkanka paliwa,
  • jakość paliwa,
  • źle pracujące wtryskiwacze
  • uszkodzenie mechaniczne na skutek uderzenia czy niewłaściwego demontażu.

Z racji konstrukcji, sondy lambda się nie naprawia, tylko wymienia się ją na nową. Naprawą można jedynie objąć przewód zasilający, jeśli został uszkodzony. Ceny sond uzależnione są od modelu, typu auta oraz od producenta czujnika. Wahają się w granicach 200–600 zł.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy