Auto na Piątkę, czyli historii Renault część 4 

Renault 5 miało zupełnie podbić i zdominować rynek małych aut nie tylko we Francji, ale w całej Europie. Dziennikarze porównywali to auto z Citroenem DS i dziełami Pabla Picassa.

Renault 5 GT TurboRenault 5 GT Turbo
Piotr Wielgus

Autorem awangardowej sylwetki tego auta był Michel Boue. To właśnie on wymyślił, by tylne światła R5 szły po krawędziach tylnej części nadwozia od zderzaka w górę. Znak charakterystyczny Piątki i rozwiązanie, które później chętnie stosowali w swoich samochodach inni producenci. Pierwsze Renault 5 wyjechało na drogi w 1972 roku.

Na początku samochód czerpał sporo ze swojego poprzednika, Renault 4. Ta sama była płyta podłogowa, te same były silniki, o pojemności od 0,8 do 1,4 litra. Na początku Piątkę sprzedawano w dwóch wersjach: 5L napędzała jednostka o pojemności 0,8 litra i mocy 36 KM, a silniejszy model 5TL dysponował 48-konnym silnikiem 1,0. Najprostszy model L początkowo miał hamulce bębnowe także na przedniej osi.

Obraz

Samochód zdobył niebywałą popularność nie tylko w Europie, ale także w Stanach Zjednoczonych, Azji czy Afryce. W USA nazywano go "Le Car". Piątkę produkowano także w Iranie, ze zmienioną nazwą Sepand. W Hiszpanii na rynek wypuszczono także wersję sedan, pod nazwą Renault 7.

Obraz

Na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych pojawiły się pierwsze modele Renault 5 Turbo. Początkowo tworzono go tylko z myślą o targach, ale 400 sztuk wersji seryjnej rozeszło się tak szybko, że Renault postanowiło wypuścić je także w wersji rynkowej. Renault 5 Turbo wyposażono w rzędowy, czterocylindrowy silnik z turbodoładowaniem. Jego pojemność wynosiła 1,4 litra, a moc 160 KM. Wersję rajdową R5 Turbo napędzała jednostka o mocy 350 KM.

Druga stara reklama Renault 5

W roku 1985 na rynku pojawiła się druga generacja Piątki, nazwana "Supercinq" lub "Superfive" ("Superpiątka"). W sylwetce nie zanotowano zbyt rewolucyjnych zmian, ale auto po raz pierwszy wyposażono w automatyczną skrzynię biegów. Pojawił się też diesel oraz wersja GT Turbo.

Obraz
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa