Audi wyda 13 mld euro żeby pokonać BMW

Audi planuje do końca dekady zająć miejsce BMW na tronie marek premium. Wyda na ten cel 13 mld euro. W tyle nie ma zamiaru zostać Mercedes-Benz.

Obraz
Wojciech Kaczałek

Audi planuje do końca dekady zająć miejsce BMW na tronie marek premium. Wyda na ten cel 13 mld euro. W tyle nie ma zamiaru zostać Mercedes-Benz.

Grupa BMW zakończy ten rok na fotelu lidera segmentu premium. Firma, licząc też markę MINI, sprzedała do końca listopada 1,66 mln samochodów na całym świecie, o 10,1 % więcej w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego (wynik samego BMW to 1,39 mln, lepszy o 10,9 %). W Azji koncern zanotował wzrost w wysokości 30 % (w tym 37,6 % w Chinach).

W obu Amerykach sprzedaż samochodów BMW Group poprawiła się o 9,9 % (w Stanach Zjednoczonych o 11,3 %), a w Europie o 1,5 %. Duża w tym zasługa nowej Serii 3 oraz crossovera X1. BMW zarabia na swoich samochodach więcej, niż Mercedes-Benz na autach wyższej klasy i użytkowych razem wziętych.

Znacznie poprawiły się też wyniki Audi, które dostarczyło klientom w ciągu 11 miesięcy o 13 % pojazdów w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Z liczbą egzemplarzy na poziomie 1,34 mln przedsiębiorstwo z Ingolstadt wyprzedziło Mercedesa, który sprzedał dotychczas 1,19 mln aut (wzrost o 5,1 %).

Według firmy analitycznej IHS Automotive w przyszłym roku liderem pozostanie BMW, z wynikiem 1,54 mln (+ 4,6 %, dotyczy samej marki BMW). Na drugie miejsce ma wskoczyć Mercedes-Benz (1,46 mln), a na trzecie spadnie Audi (1,44 mln).

Audi zamierza wyprzedzić obu niemieckich rywali do 2020 r. W tym celu wyda do końca 2016 r. 13 mld euro na różnego typu inwestycje. Większość tej kwoty, bo aż 10,5 mld euro, zostanie przeznaczona nad prace nad nowymi modelami i technologiami (priorytetowo zostaną potraktowane silniki elektryczne i obniżanie wagi pojazdów).

Audi zmodernizuje fabryki na Węgrzech i w Chinach, żeby poprawić ich moce przerobowe. Zbuduje też zakład w Meksyku. Wszystkie te działania mają sprawić, że wytwórca ma osiągnąć roczną produkcję w wysokości 2 mln aut.

Wpisuje się to w strategię Grupy Volkswagen, która w 2018 r. chce być największą firmą motoryzacyjną na świecie. Marki zrzeszone w koncernie w sumie do 2015 r. przeznaczą na inwestycje ponad 50 mld euro.

Plany Audi zamierza pokrzyżować Daimler. Jego prezes Dieter Zetsche zapowiada, że to Mercedes-Benz będzie do 2020 r. najpopularniejszą marką premium. Koncern zacznie od cięć, które mają sięgnąć 2 mld euro do końca 2014 r. Liczy na poprawę wyników, którą mają zagwarantować Klasa A, CLA oraz Klasa S następnej generacji.

Mercedes-Benz musi też popracować nad rynkiem chińskim. Podczas gdy Audi i BMW notują w Państwie Środka z miesiąca na miesiąc wzrosty popytu sięgające kilkudziesięciu procent, marka z gwiazdą w logo w skali roku poprawiła sprzedaż tylko o 4,2 %.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów